Hej

Jag står inför utmaningen att "rengöra" en trapp från en äcklig linoleummatta och lim så att jag sen kan måla vangstycke och sättsteg och sedan lägga trägolv och sätta nya stegnosar på stegen.

Vad är det lämpligaste verktyget för att slipa bort lim mm på vangstycke och sättsteg? Har funderat på en excenterslip med spetsig slipplatta (Festool Deltaslip DTS 400) eller en Fein Mulimaster...

Vad tror ni?

/Jonas
 
Sickel, lackfräs och Festool Rotex RO90
 
Har faktiskt funderat på en RO90, men det känns lite dumt att köpa en sån när jag redan har en 125:a

/Jonas
 
Den hade jag faktiskt inte sett.

Det var i de banorna jag funderade, men jag tycker Deltexen känns sådär... Det var därför jag var inne på en Multimaster istället. Självklart så måste jag skaffa en systainer och insats för det då också. :)

/Jonas
 
Allt annat än Sickel, Lackfräs o RO90 är att byta ner sig...
 
Ta bort mattan med Multimasterns skrapa. Slipa sen med någon bra slip + Multimastern i hörnen.
Snabbt och enkelt.
 
Min trappa som bestod av furu med hellimmad heltäckningsmatta gick jag på med Casco limtvätt för att lösa upp limmet (tog kanske 2 minuter per steg), sedan en spackelspade för att skrapa bort "slemmet" och slutligen en PMF 180 för slipningen. Kalaslösning som inte var kostsam.
 
B
fein multicut. dyr men nagande bra.
slip och såg m.m.
lite trekants slip men grov plattan så går det fin fint
 
Nimajneb skrev:
Allt annat än Sickel, Lackfräs o RO90 är att byta ner sig...
Menar du att RO90 är bättre än RO125?
Blir det inte jämnare med en större platta?
 
End skrev:
Menar du att RO90 är bättre än RO125?
Blir det inte jämnare med en större platta?
Jag ser det så att Lackfräsen o sickeln gör grovjobbet.

RO90 både i form av trekantsslip och rund excentersilip tar det sista finliret.

Är man orolig för att det inte skulle bli jämt är väl en 150mm Excenter ett bättre tillägg alternativt finlira med en "skakslip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.