Vilka verktyg skulle du använda för att jacka ur takstolar för att få plats med tvärregler?

Sticksåg, stämjärn. Mer?
 
Tja, det är vad jag skulle ha använt. Men man kan ju köra med en överhandsfräs om man vill lyxa till det, eller med en cirkelsåg, kanske ett multiverktyg om man vill ta den jobbiga vägen ;) Elle en fogsvans eller ryggsåg om man vill vara lite traditionell :)
 
  • Gilla
Rickieehn
  • Laddar…
Jacka ur en takstol.
försämrar man då hållfastheten?

Protte
 
  • Gilla
emil_yttervik
  • Laddar…
För att jacka ur reglar i största allmänhet är väl en fogsvans (eller motsvarande) och ett stämjärn det bästa och enklaste. Har man en kapsåg kan man använda den, särskilt om det är en som det går att ställa ett fast djup på.

Ska du jacka ur just takstolar så hoppas vi att du verkligen vet vad du gör.
 
Vet vad jag gör? Kanske inte. Det gäller "enkelt" skärmtak av kanalplast där jag behöver tvärreglar. Är det bättre att fästa tvärreglar på annat sätt?
 
Bara rakt uppepå "takstolarna"?

Protte
 
Ett alternativ är att kortla tvärreglarna mellan takåsarna, enklare än att jacka ur. Lägga dem ovanpå åsarna är ju inget alternativ med kanalplast.
 
Mig2006 skrev:
Vet vad jag gör? Kanske inte. Det gäller "enkelt" skärmtak av kanalplast där jag behöver tvärreglar. Är det bättre att fästa tvärreglar på annat sätt?
Om jag förstår rätt vad du ska göra så kan du lika gärna bespara dig mödan. Du kan göra takstolarna i en mindre dimension och lägga tvärreglarna ovanpå i stället. Ur hållfasthetssynpunkt blir det samma resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.