Vilken vedpanna skulle ni rekommendera att köpa ,har blivit rekomenderad Atmos 40 DC, är den bra ? Vill gärna att den kan byggas om till pellets om man skulle vilja det i framtiden. Måste vedpannan följa några utsläppskrav?
 
Det finns nog lika många åsikter om vad som är den bästa pannan som det finns pannor...

Här är några förslag som jag skulle ha tittat närmare på i tre olika prisklasser:

Maga turbo e med sugande fläkt 40kW 29 900:-

Effecta woody lambda 35 med pelletsbrännaruttag i sidan 46 000:-

ETA vedpanna, vet ej pris exakt men denna är dyrast... Jättedyrast...

Ju dyrare vid inköp ju billigare i längden...
Det är dumt att snåla på en sak man skall ha i 10-20år iallafall.

Du skall nog kontrollera med kommunen om pannan måste vara godkänd för eldning i tätbebyggt område i just ditt område.

Dock är 99% av alla vedpannor detta i dagsläget.

Pelletsbrännarluckor brukar gå att sätta i de flesta vedpannor vilket kostar nån tusenlapp och kan göras i efterhand, och vissa går att få med uttag i sidan...
 
Är pelletskombination ett krav så är det inget som slår Gassellen med dubbla förbränningsrum, där kan man elda ved och pelletsen går igång automatiskt när tanken kallnar. Allt detta på en panna av hög klass... Och man slipper meka för att ställa om.

Sen är det en annan sak vad pay-off blir jämfört att köra en ren vedpanna eller en ren pelletspanna.
 
Dyrare i inköp innbär iaf garanterat längre amorteringstid eller högre amortering. ;)

Pass på för keramik som kostar skjortan, keramik är slitvara.

Se över skorstenen så att drag osv är som det ska vara, många pannor (kanske inte de med sugande fläkt) gillar inte skorsten med dåligt drag.

Glöm inte draglucka.

Acctank är ett måste.
 
giantvalley skrev:
Effecta woody lambda 35 med pelletsbrännaruttag i sidan 46 000:-
Eftersom en lambda kostar 40.000, kostar uttaget 6000? Låter ju himla dyrt för ett hål. Låter smartare att då bara hänga på en pelletsbrännare för 1 tusenlapp i frontluckan om man vill konvertera.
 
lambda 35 kostar 46900:-
brännarhålet kostar 4225:-
 
Bästa vedpannan? Tja hur långt är ett snöre?

Det finns så fruktansvärt många svar på den frågan, ungefär lika många som det finns pannor. Varje märke har sina anhängare.
Det smartaste du kan göra är att läsa igenom forumet och allt annat du kan hitta, Fråga vänner och bekanta och deras bekanta.
Till slut vet du vilka du inte vill ha och då har du kommit en bit på väg. Självhar jag Nibe för att folk jag känner har Nibe och dom är/var nöjda då jag frågade runt. Sedan kostar den 15.000kr mindre än tex en Baxi som jag nog skulle valt om den kostade som en Nibe.

Så börja läsa på.
 
Hos Bynor kostar Effecta Lamda 39.500:-, med brännarurtag 42.800:-. Köpte min Lamda där, som snart förhoppningsvis är i drift. Väntar på expansionskärl resten är klart. Hoppas bara att alla kopplingar är ok (har gjort allt själv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.