Har kollat runt lite här nu men inte hitta nå bra svar så vilken vedpanna är vedpannornas Rolls-Royce :)

sen undrar jag om man måste ha panan i ett eget "pannrum" eller får man ha den i ett hörn i garaget
 
calmar v65 så klart;)

jag håller själv på att installera en sådan, kopplade in elen till den och laddomaten ikväll. lite fix med skorstenen och fylla vatten och sen provelda:)

ja pannan måste ha ett eget pannrum, oftast kräver även sotaren att det ska vara en "brandsluss" med dubbla dörrar, brandklassad dörr mot pannrummet som är självstängande ifall dörröppningen går ut i garaget. ut i det fria räcker det med enkel dörr. för pannor över 60kW är det lite andra krav.
 
Rollls pannorna är nog några av dom Tyska typ kuntzel Biturbo med programerbar eltändning av veden.
Vissman har oxså fina pannor men smakardet så kostar det.
Fick ett pris på Kuntzel på ca 90` för en bi turbo
 
Bland de pannor som säljs i Sverige är valet enkelt: Solo Inova!
 
aprilia-tobbe skrev:
Rollls pannorna är nog några av dom Tyska typ kuntzel Biturbo med programerbar eltändning av veden.
Vissman har oxså fina pannor men smakardet så kostar det.
Fick ett pris på Kuntzel på ca 90` för en bi turbo

Det med eltändning är intressant, borde väl inte va så svårt att lösa en vedpanna med automatisk tändning och rejält stora vedmagasin??
Då hade man kunnat köra med en mindre tank(för förbräningens skull) och fyllt vedamagasinet 1-2 ggr i veckan, resten sköter automatiken. Borde vart nån som redan vänt på den här stenen, var är haken?
 
guntorp skrev:
Då hade man kunnat köra med en mindre tank(för förbräningens skull) och fyllt vedamagasinet 1-2 ggr i veckan, resten sköter automatiken.
Vad blir blir bättre med förbränningen?
Det är vanligt i nere i Europa att man inte har någon ack eller en liten till pannorna. Men då får pannan gå på låg effekt med sämre förbränning.

Jag eldar hellre 3timmar per vecka än fis eldar i en vecka
 
Fördelen med elektrisk tändning borde vara att man kan fulla panna när man inte kan elda Då kan pannan tända när accen är tom och du kan få nagon dag dispans från eldning.
Enligt energirådgivare jag talat med häller dom Kuntzel och Visssman högt.Men det borde inte finnas så många referens anl pga priset.
 
Andreas_Hansson skrev:
Vad blir blir bättre med förbränningen?
Det är vanligt i nere i Europa att man inte har någon ack eller en liten till pannorna. Men då får pannan gå på låg effekt med sämre förbränning.

Jag eldar hellre 3timmar per vecka än fis eldar i en vecka

Precis det du beskriver blir bättre med förbränningen, istället för att fiselda så ser har man tank så pannan kan brinna ordentligt i några timmar.

Men istället för att ha en 3kubiks tank för ens egen eldarbekvämlighet räcker det med kanske en 1kubiks eller ännu mindre eftersom ditt spring i pannrummet ersätts med att fylla på en halv kubik ved nån gång i veckan sen står automatiken för tändandet, eldandet och fyllandet av accen.
Det är iofs inget som hindrar att ha en stor tank men det är ju ofta platsbrist, själva finessen med min tanke är iaf att vara i pannrummet alltför ofta.

Min tanke är alltså att pannan ska gå på full effekt och inget pyreldande.
 
Har man ett hus som jag har blir det ju ännu sämre med en sådan lösning. Med en tank på 1 m³ får jag elda tre gånger om dagen när det är riktigt kallt, alltså -20°C eller värre.
Nu har jag mer vatten, så det är inte så illa.
Med en panna med tillräckligt stort förbränningsutrymme skulle det vara en finess, om man tänker sig att den pannan värmer hela tankvolymen på ett inlägg. Då behöver man ju inte göra något alls, om pannan är preparerad och tänder själv. Inte förrän det är dags att elda nästa gång igen, alltså.
På vintern inträffar detta ju ändå ganska ofta, så lösningen borde egentligen passa bättre på sommaren. Ska man ändå till pannan varje dag spelar det ju ingen större roll.

Fast på sommaren har jag solvärme, så för min del faller dessa super-duperpannor platt till marken!
 
Matss skrev:
Bland de pannor som säljs i Sverige är valet enkelt: Solo Inova!
Hade jag haft råd att köpa en Baxi Solo, hade jag ägt en sådan nu. Fick dock nöja mig med en Carlmar V33 (c:a 40kW) från Trebema. Den värmer 3m³ vatten från 55°C till 95° C på c:a 4 timmar med 1 inlägg björkved (välpackat). Vid en utetemperatur på 0°C får jag elda var 4:e - 5:e dag. Värmer jag bastun ett par gånger i veckan (med ved) blir det färre eldningstillfällen i pannan. En 40kW panna är lite i underkant. En 50kW Solo hade varit rätt för mig.
 
apersson850 skrev:
Har man ett hus som jag har blir det ju ännu sämre med en sådan lösning. Med en tank på 1 m³ får jag elda tre gånger om dagen när det är riktigt kallt, alltså -20°C eller värre.
Nu har jag mer vatten, så det är inte så illa.
Med en panna med tillräckligt stort förbränningsutrymme skulle det vara en finess, om man tänker sig att den pannan värmer hela tankvolymen på ett inlägg. Då behöver man ju inte göra något alls, om pannan är preparerad och tänder själv. Inte förrän det är dags att elda nästa gång igen, alltså.
På vintern inträffar detta ju ändå ganska ofta, så lösningen borde egentligen passa bättre på sommaren. Ska man ändå till pannan varje dag spelar det ju ingen större roll.

Fast på sommaren har jag solvärme, så för min del faller dessa super-duperpannor platt till marken!

Varför blir det sämre med en sådan lösning? Varför ska du till pannan varje dag?

Du behöver fortfarande inte elda 3ggr om dagen eftersom pannan sköter detta med automatik precis som när man laddar tank med med pelletsbrännare. Jag tror inte riktigt det framgått hur jag menade..tanken är att man fyller på ved i pannan ett par ggr i veckan sedan sköter pannans automatik resten med laddning av tankar, tändning av pannan etc.
Tankens storlek blir då av underordnad betydelse, även om det ändå är bättre med en större än en mindre tank av andra skäl.

Men om vi tar ditt fall och att det av utrymmesskäl varit omöjligt att få in tank större än en kubik då hade ovanstående lösning vart intressant istället för att elda 3ggr om dagen fyller du på ett vedförråd på några hundra liter varannan dag sedan sköter pannan resten, ja rentav bekvämare än ditt nuvarande system..eller var tänker jag fel?
 
Staffans2000
Efter att ha luskat runt en hel del, bla.på detta forum fortsätter jag med en dåres envishet att säga ORLAN!!!!!!
Nu är det bäst jag hukar mig i skydd för massiv moteld från den stora massan som ser rött då "konstiga" öststatspannar kommer på tal. Billiga är de också, och då måste de vara något fel!
 
Staffan2000 skrev:
Efter att ha luskat runt en hel del, bla.på detta forum fortsätter jag med en dåres envishet att säga ORLAN!!!!!!
Nu är det bäst jag hukar mig i skydd för massiv moteld från den stora massan som ser rött då "konstiga" öststatspannar kommer på tal. Billiga är de också, och då måste de vara något fel!
Alla hittar sin favorit. Det visar sig oftast efter man haft pannan ett tag.
 
Jag tycker att det verkar som om dom flesta är nöjda med sina vedpannor.
Detta beror nog på att man sällan får möjlighet att jämföra olika pannor på en specefik anl.
Vänd på frågan i stället finns det någon modern panna man ska undvika.Förutom Viradurs (tror att den heter så)
 
aprilia-tobbe skrev:
Jag tycker att det verkar som om dom flesta är nöjda med sina vedpannor.
Detta beror nog på att man sällan får möjlighet att jämföra olika pannor på en specefik anl.
Vänd på frågan i stället finns det någon modern panna man ska undvika.Förutom Viradurs (tror att den heter så)

Efter ha följt anonsering av begagnade nyare pannor på Blocket ett tag så verkar Mollepannan vara en panna som byts oftare än andra efter redan bara några år.

Men det är förstås inte nåt speciellt vetenskapligt över detta men pannan är klart överrepresenterad bland säljannonser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.