Hej!

Vi är på gång att byta ut vår elpanna som slutat fungera mot ett nytt bättre alternativ.
Men vad är det bästa och mest kostnadseffektiva för vår del?
Vår hus är ett 1-plans hus från -88.
Vår förbrukning har legat på ca 15-16' kwh per år varav ca 10' för uppvärmning.
Vi har en kamin samt en äldre variant av ventilation med värmeåtervinning (ca 65% verkningsgrad).

Har funderat på följande alternativ:

Alt 1. Ny elpanna med möjlighet att ansluta luft/vatten värmepump i framtiden.
Kostnad ca 32000:- (Förväntad livslängd ca 20år => 1600:-/år)
El för uppvärmning ca 10’ kwh
Ca 1.2kr/kwh x 10’kwh => 12000kr/år+1600:- = 13600:-/år

Alt2. Luftvärmepump med elpanna
Kostnad ca 90000:- (Förväntad livslängd ca 15år => 6000:-/år)
El för uppvärmning ca 6’ kwh
Ca 1.2kr/kwh x 6’kwh => 7200kr/år+6000:- = 13200:-/år

Alt3. Frånluftsvärmepump (utnyttja befintliga frånluftskanaler)
Kostnad ca 45000:- (Förväntad livslängd ca 15år => 3000:-/år)
El för uppvärmning ca 8.5’ kwh
Ca 1.2kr/kwh x 8.5’kwh => 10200kr/år+3000:- = 13200:-/år

Väger man in vad som är smidigast så är det garanterat en ren elpanna som både är tyst och helt underhållsfri. Dock så skulle vi kanske kunna tänka oss att höja innetemperaturen något i framtiden när vi får barn och då blir troligen alternativ nr 2 ännu mer fördelaktigt.

Vad tror ni? Är resonemanget logiskt?
 
Hej Stefan

Eftersom du bor i halland och har ett enplanshus, så röstar jag på alt 2.

Tror nog den kan leva mer än 15 år också, om du köper en "bra". :)

mvh Johan
 
Hej, jag fick fram följande resultat.

Max tillskottseffekt 0.9 kW
Drivenergi VP 3620kWh
Tillskott VP 250kWh
Gratisenergi VP 5620kWh
Drifttid 5340h/år
Effekttäckning 66%
Energitäckning 97%

Det är ju rätt okej så det är räknat på alternativ två som ser ut att gälla.
 
Beatdiz..
Hänger inte riktigt med på hur du har räknat.
Menar du att alt. 2 skulle kräva ca 3620 kwh jämfört med 10000kwh som vår elpanna förbrukar idag? (dvs 64% lägre förbrukning) och tillskottet för elpannan endast skulle bli 250kwh?
 
Jag hakar på tråden eftersom Stefan och jag har likadan panna med samma problem. Undrar var du hittar en ny elpanna för 32 Tkr? Vi tar in offerter nu och det ligger snarare uppåt 45 Tkr.
 
EVC 240 kostar ca 23000:- på diverse ställen. Installation exlusive bortforsling av den gamla bör inte kosta mer är ca 12-15'. Om man dessutom räknar med rot-avdraget så blir den kostnaden ännu lägre.
 
S
Räknat något på pellets?
 
Pellets är inte intressant för vår del, så det har jag inte räknat på.

Vad borde en normal installation kosta av följande? (exklusive bortforsling)
Elpanna (utbyte av befintlig elpanna)
Elpanna + L/V värmepump (utbyte av bef. elpanna, nyinstallation L/V-värmepump)
 
Varför inte bergvärme?
 
Bergvärme blir inte lönsamt för oss då vi bara förbrukar ca 10'-11' kwh för uppvärmning. Det är knappt att det lönar sig med luft/vatten-värmepump heller om man jämför med en ren elpanna.
Frågan är om vi inte skulle spara mest på en elpanna med effektivare produktion av varmvatten typ CTC Ecoel 1550?
 
Hur många år räknar ni på då och vilket el-pris =)
 
Hej Stefan, hur har det gått? Hur menar du att CTC Ecoel 1550 har en effektivare produktion av varmvattnet?
 
En acktank 15000:- elpatron 1500:- shunt med motor 3000:- så har du elpanna,elberedare och har möjlighet att ansluta andra värmekällor senare när du bestämt dig.
 
Guligan skrev:
Hej Stefan, hur har det gått? Hur menar du att CTC Ecoel 1550 har en effektivare produktion av varmvattnet?
Jo vi har fått tag på en begagnad NIBE EVC 240 för 5000kr som vi fått installerat. Är dock inte helt nöjd då cirkulationspumpen låter på tok för mycket. Det blir ett rungande ljud i rören.

Ecoel producerar varmvatten via en genomströmningsväxlare, vilket innebär att varmvattnet produceras efter hand som det används. Detta borde vara en något effektivare metod, rätta mig om jag har fel...

Måste ändå säga att jag är väldigt sugen på en Eco air 105 + Eco el 1550.
Kostnaden blir ca 62000:- för materialet plus ca 15000:- för installationen om vi själva gör en delar av jobbet. Detta skulle troligen bli det mest ekonomiska för vår del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.