Researchar för fullt inför bygget av vårt nya hus.

Vilken luft->vatten pump är bäst i dagsläget?

Huset ska bli 160m2 i ett plan öppen planlösning med golvvärme (i Sthlmsområdet), vilken värmepump ska vi ha?
 
C
Hahaha, "vilken är bäst"... Det är ungefär som att fråga om man ska köpa Toyota eller Volvo... Ta in offerter från flera olika installatörer från flera olika märken (Nibe, IVT, CTC, Thermia, Daikin), jämför och fundera, hör med bekanta/kunniga (här eller på varmepumpsforum.com), och välj den som verkar ha räknat bäst till bäst pris, och som du litar mest på.
 
cheetah1 skrev:
Hahaha, "vilken är bäst"... Det är ungefär som att fråga om man ska köpa Toyota eller Volvo... Ta in offerter från flera olika installatörer från flera olika märken (Nibe, IVT, CTC, Thermia, Daikin), jämför och fundera, hör med bekanta/kunniga (här eller på varmepumpsforum.com), och välj den som verkar ha räknat bäst till bäst pris, och som du litar mest på.

Ser inget direkt roligt i mitt inlägg och vad gäller bilar så går jag mer på utseende vilket jag ju inte gör när jag ska köpa värmepump.
Jag tänkte höra mig för men det är ju alltid bra att ha lite guidning i djungeln, därav mitt inlägg.
 
C
Det tyckte jag du fick också. Alltså, man kan inte säga att nån är bättre än någon annan, möjligen undantaget "fulpumpar", som kanske har sämre COP och kortare livslängd, men annars är det nog ganska så jämnt skägg mellan dom.
 
H
Fulpumpar är det de som kommer från Kina???
Vi har totalt 4 st Kinapumpar vilka har suttit mellan 6 och 2 år. Totalt sett har vi bytat 3 st givare. De går och ger väldigt bra värme ner till -18 som vi har haft. Dessa fyra tillsammans kostor ungefär lika mycket som en märkespump.

Luft/vatten tittar även jag på. Det finns Thermia något som jag vet folk är nöjda med, den med kompressorn inomhus. MEN det börjar komma pumpar från Kina. Fick pris på en luft/vatten vilken kommer att kosta c:a 17000:- plus frakt och då är den på 12kW. en likadan från Thermia kostar c:a 110000:- färdig på plats. Har inte COP värde på Kinapumpen och väntar på testet som just nu körs i Sverige på 10 st pumpar. Men räkna att de har ett COP på mellan 3,2 - 3,7 vid -2 grader.
 
404:

Det finns flera trovärdiga märken på marknaden idag, jag håller med cheetah till viss del gällande "fulpumpar" då det kan leda till problem med garantier, svårt att få tag i reservdelar och många företag vill ogärna hjälpa till med sånna pumpar.

Toshiba, IVT, NIBE, Dakin, Thermia och CTC är alla märken som har fina siffror och betyg på sina luft-vatten värmepumpar.

Jag skulle be någon som säljer dessa om ett hembesök för att diskutera lösning.

/C.G
 
Ctc`s nya burk. Ecozenith tror jag den heter ser trevligt ut. komplettera med en ecoel utedel.
 
se det såhär ..
om en cirkpump stannar mitt i brinnande vintern vill du då ha radiator vatten som går till utedelen ???
nej självklart inte pga frysrisken
mig veterligen är då Thermia den enda luft/vatten pumpen som använder GLYKOL mellan ute och inne del, den funkar som en bergvärme pump och har kompressorn inne i huset medans utedelen är en enda stor fläkt,
 
Vilken pump kan få en trasig cirkulationspump så att radiatorvatten går till utomhusdelen?

De senaste luft-vattenlösningarna har bara köldmediarör (samt elmatning) mellan innerdel och ytterdel, inga vattenrör alls.
Det är slutna system som aldrig kommer i kontakt med varken dricksvattnet eller uppvärmningsvattnet till radiatorer/golvvärme.

och varför skulle man vilja ha kompressorn inomhus när den fungerar lika bra utomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.