Är det någon som har tips på en vägghängd toalett (med bakomvarande installation) som bygger minst möjligt?

Hela badrummet är ca 98cm från vägg till vägg i sittande riktning (toaletten är framför ingångsdörren) och där skall det då monteras såväl installationen bakom toaletten som toaletten.

Toaletten är extremt liten och i en etta från 1970-tal. Den är ca 2,5 x 1m totalt. Ingången är på mitten av långväggen.

Tanken är att placera toaletten rakt innanför ingångsdörren, så att om en väldigt lång person bor där så har de alltid valet att lämna dörren öppen vid toalettbesök och då få helt fritt utrymme framför sig. Hela lägenheten är mindre än 20m2 och tänkt som en studentlägenhet eller övernattningslägenhet.

Mycket tacksam för tips på den tunnast möjliga installationslösningen som monteras i väggen, och erfarenheter om hur djupt den bygger, samt förslag på toalettskålar som är kortast möjliga.
 
Ett tips är ju att använda en fixtur som kan byggas in i vägg. På så sätt spar man ju en del yta. Men det förutsätter ju att avlopp och väggkonstruktion medgör en sådan installation.
 
O Olf Oggler skrev:
Ett tips är ju att använda en fixtur som kan byggas in i vägg. På så sätt spar man ju en del yta. Men det förutsätter ju att avlopp och väggkonstruktion medgör en sådan installation.
Det är precis så jag skall göra, och jag undrar i förbindelse med det vilken typ av fixtur som bygger minst på djupet. Undrar också hur mycket det bygger med utskicket inkluderat.

Väggen är däremot gjord av betong, så man kan inte försänka fixturen in i väggen. Den kommer alltså vara en del av det som tar upp plats i badrummet. Det totala djupet antas ändå bli mindre än en normal toalettstol.

Det ser ut som om golvet kommer bilas upp.
 
När jag ställde samma fråga till vår röris fick jag tips om Duravit Compact, 485 mm.

Valet föll dock på en IFÖ Sign Art, ca 520 mm, av rent estetiska skäl (om det nu finns för en toalett…).
 
  • Gilla
Goodfidelity
  • Laddar…
Edit: Läste nu att väggen är i betong. Glöm mina inlägg.

Det är väl bara Tece som har sådana fixturer? Eller har andra tillverkare kommit med liknande?

Jag tror inte det är fixturen som kommer vara begränsande. Det är nog snarare avloppet som kommer begränsa. Det måste ju komma upp i väggen. Så väggen måste därmed ha en viss tjocklek.
 
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Toaletten är extremt liten och i en etta från 1970-tal. Den är ca 2,5 x 1m totalt. Ingången är på mitten av långväggen.

Tanken är att placera toaletten rakt innanför ingångsdörren, så att om en väldigt lång person bor där så har de alltid valet att lämna dörren öppen vid toalettbesök och då få helt fritt utrymme framför sig.
Någon särskild anledning till att inte göra som man brukar göra vid sådana badrum, dvs. ha duschen i ena kortänden, toaletten i den andra och ett grunt handfat mittemot dörren?
Även om det skulle kunna gå att hitta en toalett som bara bygger ut 60 cm inkl. lådan för fixturen så blir det ju knappt 40 cm passage när man ska till/från duschen.
 
När jag skulle optimera på utstick av WC för ett par tre år sedan så kom jag fram till att en vanlig WC-stol byggde ganska mkt mindre än en vägghängd med fixtur utanpå väggen (inbyggd i låda).
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Någon särskild anledning till att inte göra som man brukar göra vid sådana badrum, dvs. ha duschen i ena kortänden, toaletten i den andra och ett grunt handfat mittemot dörren?
Även om det skulle kunna gå att hitta en toalett som bara bygger ut 60 cm inkl. lådan för fixturen så blir det ju knappt 40 cm passage när man ska till/från duschen.
Ja, det skall in ett handfat i andra kortändan som är stort nog för att diska och få plats med en liten bänkdiskmaskin under.

Det finns ett litet kök i lägenheten men utan vatten. Så all disk sker på badrummet.

Därav blir det inte möjligt att ställa toaletten mot kortvägg.

Dörren kommer även att öppnas från 80->90cm. Det ger något mer utrymme.
 
O Olf Oggler skrev:
När jag skulle optimera på utstick av WC för ett par tre år sedan så kom jag fram till att en vanlig WC-stol byggde ganska mkt mindre än en vägghängd med fixtur utanpå väggen (inbyggd i låda).
Kommer du ihåg måtten?

Det hade varit väldigt intressant att se.

Det finns ju olika fixturer, och de som är högre bygger mindre. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av hur det blir.
 
O Olf Oggler skrev:
Edit: Läste nu att väggen är i betong. Glöm mina inlägg.

Det är väl bara Tece som har sådana fixturer? Eller har andra tillverkare kommit med liknande?

Jag tror inte det är fixturen som kommer vara begränsande. Det är nog snarare avloppet som kommer begränsa. Det måste ju komma upp i väggen. Så väggen måste därmed ha en viss tjocklek.
Det finns fixturer som ansluter till avlopp i golv. Avloppet flyttas då närmare väggen, exakta mått och hur det genomförs vet jag inte men hoppas få svar i denna tråd.

Gissar jag riktigt om jag tänker mig att:

Tätskiktet bakom fixtur 2cm
Fixturen 17cm
Platta på fixturen 2cm
Toaletten 48cm

Totalt 69cm, kvar för knän ca 30cm.

Det är väldigt litet.

Räknar jag fel någonstans?
Finns det tunnare lösningar att välja?


Hittade en vanlig stol som har djupet 65cm, men då behöver den ju något avstånd till väggen också. Och tätskiktet på väggen behövs ändå. Så den slutar nog på ca 69cm den också:

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...taende-toalett/toalettstol-lyfco-03/p-1741953

Fördelen med vägghängd i detta badrum är att det blir mycket lättare att hålla rent om golven är fria.
 
Redigerat:
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Ja, det skall in ett handfat i andra kortändan som är stort nog för att diska och få plats med en liten bänkdiskmaskin under.

Det finns ett litet kök i lägenheten men utan vatten. Så all disk sker på badrummet.

Därav blir det inte möjligt att ställa toaletten mot kortvägg.

Dörren kommer även att öppnas från 80->90cm. Det ger något mer utrymme.
Okej, jag tror många kommer att tröttna fort på att ha en toalettstol som jämnt är i vägen, om de ens vill flytta in.

Du kan däremot minska djupet lite om du väljer en toalett med cisternen uppe vid taket, typ sekelskifte: https://www.lemerand.dk/sv/products/new-etoile-toalett-med-hog-cistern

En alltför kort toalettsits blir dels obekväm och dels är det väl risk för att alla intima delar inte får plats i skålen.

Nåja ett grunt handfat kan väl vara 40 cm djupt så det är ju inte direkt litet.
G Goodfidelity skrev:
Det finns fixturer som ansluter till avlopp i golv. Avloppet flyttas då närmare väggen, exakta mått och hur det genomförs vet jag inte men hoppas få svar i denna tråd.
Det ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och avloppsrörets utsida. Detta för att det ska gå att få ner tätskiktet emellan på ett säkert sätt.
 
G Goodfidelity skrev:
Det finns fixturer som ansluter till avlopp i golv. Avloppet flyttas då närmare väggen, exakta mått och hur det genomförs vet jag inte men hoppas få svar i denna tråd.

Gissar jag riktigt om jag tänker mig att:

Tätskiktet bakom fixtur 2cm
Fixturen 17cm
Platta på fixturen 2cm
Toaletten 48cm

Totalt 69cm, kvar för knän ca 30cm.

Det är väldigt litet.

Räknar jag fel någonstans?
Finns det tunnare lösningar att välja?


Hittade en vanlig stol som har djupet 65cm, men då behöver den ju något avstånd till väggen också. Och tätskiktet på väggen behövs ändå. Så den slutar nog på ca 69cm den också:

[länk]

Fördelen med vägghängd i detta badrum är att det blir mycket lättare att hålla rent om golven är fria.
Hittade denna Geberit Duofix Sigma 112.

Hittade också en ritning på en typ av toalett som dock är väldigt djup. Finns nog en del att korta ned här vid val av grundare modell.

Teknisk ritning av en anordning med måttangivelser och detaljsektioner, möjligtvis en del av maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av toalettstol från ovan, sidan och framifrån med måttangivelser och modellbeteckning Subway 2.0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag tror många kommer att tröttna fort på att ha en toalettstol som jämnt är i vägen, om de ens vill flytta in.

Du kan däremot minska djupet lite om du väljer en toalett med cisternen uppe vid taket, typ sekelskifte: [länk]

En alltför kort toalettsits blir dels obekväm och dels är det väl risk för att alla intima delar inte får plats i skålen.

Nåja ett grunt handfat kan väl vara 40 cm djupt så det är ju inte direkt litet.

Det ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och avloppsrörets utsida. Detta för att det ska gå att få ner tätskiktet emellan på ett säkert sätt.
En vägghängd /
Överhängande cistern är ett nog så bra och stiligt alternativ om de finns att tillgå i rimlig prisbild.

Bekvämlighet är inte en prioritet denna gång, utrymmet är begränsat och det är tre funktioner som skall in:
- toalett
- dusch
- disk / handfat

Inget kan flyttas ut, och väggarna kan inte flyttas. Dörren däremot kan vidgas något.

Den med högt hängande cistern är inte jätte mycket grundare, och behöver stå en bit från väggen, men det kanske finns grundare modeller som har samma uppbyggnad. Mycket tacksam om någon har tips.

Teknisk ritning av en toalett med måttangivelser, sedd från flera vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av två toalettkonstruktioner med måttangivelser och avloppsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Goodfidelity skrev:
En vägghängd /
Överhängande cistern är ett nog så bra och stiligt alternativ om de finns att tillgå i rimlig prisbild.

Bekvämlighet är inte en prioritet denna gång, utrymmet är begränsat och det är tre funktioner som skall in:
- toalett
- dusch
- disk / handfat

Inget kan flyttas ut, och väggarna kan inte flyttas. Dörren däremot kan vidgas något.

Den med högt hängande cistern är inte jätte mycket grundare, och behöver stå en bit från väggen, men det kanske finns grundare modeller som har samma uppbyggnad. Mycket tacksam om någon har tips.

[bild]
[bild]

Hittade också denna:
https://www.ideearredo.com/sv/badru...d-cistern-monoblock-wc-e-line-simas-ceramica/

Vit modern toalett mot mörkröd vägg och mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en toalett och inbyggd cistern med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Goodfidelity skrev:
Det finns fixturer som ansluter till avlopp i golv. Avloppet flyttas då närmare väggen, exakta mått och hur det genomförs vet jag inte men hoppas få svar i denna tråd.

Gissar jag riktigt om jag tänker mig att:

Tätskiktet bakom fixtur 2cm
Fixturen 17cm
Platta på fixturen 2cm
Toaletten 48cm

Totalt 69cm, kvar för knän ca 30cm.

Det är väldigt litet.

Räknar jag fel någonstans?
Finns det tunnare lösningar att välja?


Hittade en vanlig stol som har djupet 65cm, men då behöver den ju något avstånd till väggen också. Och tätskiktet på väggen behövs ändå. Så den slutar nog på ca 69cm den också:

[länk]

Fördelen med vägghängd i detta badrum är att det blir mycket lättare att hålla rent om golven är fria.
Tece har en fixtur med safetybag, vilket gör att man inte behöver ha tätskikt bakom fixturen, det räcker med att ha det bakom plattorna på utsidan. Då kan du dessutom ha avloppet dikt an mot väggen.

fixturen har jag för mig är 13 cm, så totalt kanske det går att pusha det ner till 63 cm.
 
  • Gilla
Goodfidelity
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.