Kakla är inget konstigt tycker jag, men jag misslyckas ofta med att knäcka plattorna, (de spricker på fel håll/sätt).
Detta kan bero på min något undermåliga knäckare.

Nu ska jag kakla/klinkra ett antal rum och vill skaffa rätt grejer.
Jag kör med:
* Hålsågar anpassade för kakel,
* Kakelborr
* Sticksåg med keramiksågblad för enstaka specialsågningar
* Sänksåg med diamantklinga för enstaka raka snitt

Jag tänkte hyra en proffsknäckare på Cramo och ev. även en sån här kakelsåg.

kakelsåg.jpg

Min fråga är om jag behöver hyra bägge två? Har aldrig jobbat med en vattensmörjd kakelsåg, antar att den bara behövs när två snitt behöver göras i samma platta, annars knäcker man väl alltid?

Tips mottages tacksamt.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Som du är inne på, vanlig knäckare till raka snitt och sågen när det är special.
 
Jag skulle vilja påstå att sågen i undantagsfall även används till raka snitt om de kommer sitta så kapet syns. Knäcker man blir kanten alltid lite fnasig. Det täcks oftast av en fog, men i undantagsfall kan det uppstå situationer där en längskapning sitter synlig. Då skulle jag föredra sågen. Tex om du kaklar ett ytterhörn på en vägg, svårt att dölja en ojämn kant med fog då. Vill man dessutom kakla hela vägen ut i hörnan och inte sätta en kantlist så måste man dessutom fasa plattorna 45 grader bakom snittet. Även då är sågen verktyget att använda. Då behöver man även en med möjligheten att vinkla klingan.
 
Tycker nog ofta man kan få en väldigt fin knäckt kant, absolut så snygg att man kan låta den möta exempelvis en inkaklad kantlist i aluminium. Beror kanske lite på vilken typ av platta man använder. Brukar bara precis dra den knäckta kanten mot baksidan på en annan platta för att bli av med den vassa eggen från glasyren.

Har kaklat två badrum samt lagt en hel del klinkers och klarat mig med en gammal kakelknäck samt en 125mm vinkelslip med "slät" (osegmenterad) diamantklinga.
 
phl skrev:
Tycker nog ofta man kan få en väldigt fin knäckt kant, absolut så snygg att man kan låta den möta exempelvis en inkaklad kantlist i aluminium. Beror kanske lite på vilken typ av platta man använder. Brukar bara precis dra den knäckta kanten mot baksidan på en annan platta för att bli av med den vassa eggen från glasyren.

Har kaklat två badrum samt lagt en hel del klinkers och klarat mig med en gammal kakelknäck samt en 125mm vinkelslip med "slät" (osegmenterad) diamantklinga.
2 badrum och ett hallgolv och jag har klarat mig med samma utrustning som phl. Hyrde dock en rejäl knäck till granitkeramiken på golvet i ena badrummet!
 
En kakelkap kostar ju inte skjortan, och är mycket enklare att hantera än diamanter och skärtrissor.
Så den rekommenderas varmt (jag lånar iofs av en hygglig granne :) )

Denna kostar en femhundring på Clas O
9088327024670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Kakelkap-Cotech/40-7990
 
Femhundrakronors maskinen är ett kap. :wow:
Funkar klockrent. Köp hem ett par extra skivor så är saken klar.
 
Immobil skrev:
Femhundrakronors maskinen är ett kap. :wow:
Funkar klockrent. Köp hem ett par extra skivor så är saken klar.
Är det just den från Classe O som är bra, känns som ungefär samma maskin på alla liknande ställen?
 
Jag köpte min hos Harald Nyborg, samma pris annat märke. Jag tror inte det är någon större skillnad mellan fabrikaten i den prisklassen.
 
Sammanfattningen av det ni skriver:
* Köp en prisvärd våtkap på typ Clas Ohlson
* Skaffa en Sigma kakelknäck

Enda problemet är att jag har en del stora plattor som ska skäras (längd: 60 cm). Att köpa en sådan Sigma knäckare är dyrt.
 
Vad ska du med knäckaren, när du har köpt en kap? Köp skivor istället.
 
Immobil skrev:
Vad ska du med knäckaren, när du har köpt en kap? Köp skivor istället.
Snabbare, väsnas mindre, kan ha den precis där jag kaklar, inget sölande med vatten m.m. Sågen kör jag nog utomhus eller i garaget och går dit för de plattor som på ett eller annat sätt blir special!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.