Hej
Jag står i valet att skaffa bergvärme, mitt hus har 200mm isolering i golv och 200mm i tak, väggarna består av timmer 160mm+90 glasull+OSB+gips i princip överallt.
Undervåningen i tornet på 25kvm har golvvärmeslang och skall kopplas in, och förväntas ge varmare golv i vardagsrummet ovanpå, idag finns ingen värme i undervåningen alls. Det är bara tornet som har undervåning, resten av huset har krypgrund på berg.
Huset är totalt på 180kvm, idag värmer jag 155kvm med en braskamin (KEDDDY) och en kokskamin när jag är hemma. Har elgolv i badrummet.
Det funkar förstås när jag är hemma, men nu börjar jag bli gammal (50 år), eller börjar bli jävligt trött på att komma hem till ett kallt hus och bära ved hela tiden. Så............nu vill jag skaffa mig en kompletteringsvärme och har funderat på bergvärme, för att!
1. Bergvärme är tyst. (eller blir det stomljud från pumpen som skall stå i tvättstugan?)
1a. Då får jag spillvärme i den kalla tvättstugan.
2. Bergvärme syns inte.
3. BV är lätt att borra precis invid husknuten då jag står på berg.
4. Jag borrar brunn samtidigt, ev samma hål?
4a. Då slipper jag värmeslingorna från andra brunnen som är 50 meter från huset.
5. Jag vill koppla på poolen på sommaren också.
6. Jag kommer sätta ett stort element i matrummet som har 2,5 ytterväggar.
7. Kommer skaffa golvvärme i hallen. 004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte mig som så att jag tar minsta BV från en välkänd tillverkare, då jag ändå kommer fortsätta elda med ved då jag är hemma. Minsta pumpen får gå mer med färre stopp som följd.
 
Det är väl vettigt om du kör bergvärme. Är du orolig för ventilationen eller?
 
Jag har självdrag med braskaminen som luftpump.
Nej jag är inte orolig för ventilationen.
Men exempelvis poolen, är det ett lämpligt förfarande att försöka driva den också?
Borrhålet, kan det försörja både med vatten och värme, och vad bör man tänka på i det fallet?
 
Tyvärr för dålig koll för att hjälpa dig. Men poolen skall väl värmas när övriga värmesystem är avstängt så det borde väl inte vara något problem. Eller är det en inomhuspool som du skall ha igång året runt?
 
Nope, en utomhuspool, ligger under plåten på bilden.
 
Om du har för liten pump är det inte stor risk att elpatronen går in och spetsvärmer då ?
Det måste vara bättre att köpa en anpassad mellanstor pump som täcker det mesta då du inte är hemma.
Vet tyvärr inte om man kan ta vatten från det borrhålet till annat än värme men jag skulle nog inte göra det.:confused:
 
Bra synpunkt, men min plan är att låta pumpen jobba och inte ha extra elpatron då det idag räcker med veden. Men jag har blivit lat........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.