Skall lägga ett fanérgolv på en gammal, sliten parkett som inte är tillräckligt bra för att slipa. Kan tyvärr inte ta bort parketten, då kostnaden är hög när den ligger på en sandbädd.

Så nu skall nytt golv läggas och försöker välja ett bra underlag. Gamla golvet är något ojämnt, det kommer nog jämnas ut med mindre öar av grålumppapp.

Funderar på dessa underlag:

- 2mm foam, inte bestämt leverantör/tillverkare

- XPS, 2,2mm, Bauhaus, https://www.bauhaus.se/underlag-xps-easy.html

- XPS, 3mm, Byggmax, https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsskiva-barlinek-p13007

- korkmatta, 1,8mm, https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/korkmatta-barlinek-p65931

De stora funderingar vilket jämnar ut små ojämnheter lite bättre? Korkmattan är tunn, men också högst densitet, minst "fluffigt", så det känns bättre på något sätt. Kanske XPS 3mm, men vill inte att det skall "svampigt" att gå på. Tycker oftast foam är för mjukt och luftigt på något sätt.

Har ni erfarenhet och tips?
 
Vad säger golvtillverkarens rekommendationer?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vad säger golvtillverkarens rekommendationer?
Inget? Rekommenderar sin egen Tuplex, men den är mest om man lägger direkt på betong då den har ju en inbyggd ångspärr.
 
BirgitS
Golvtillverkare brukar skriva hur stora avvikelser i ojämnhet som är tillåtna i underlaget. Gör det företag du tänkt att köpa från det?
Och i så fall hur stora ojämnheter är det i den gamla parketten?

Har 15 mm parkettgolv som är lagt över en blandning av gammal parkett på sandbädd och linoleumplattor. Det är typ spacklat just i övergångarna, särskilt där det från början var väggar, men för övrigt är det bara vanlig foam. Inga problem med golvet under 10 år på grund av det.
 
Skillnader finns och anvisningar finns - väl införstådd med vad jag kan sätta och inte han sätta. Har några mm., men kommer inte att flytspackla, utan använda grålumppapp för mindre korrigeringar, som jag skrev ovan. :)

Det är inte det jag undrar över utan tittar mer på vilka av underlagen som är mest effektiva för ändamålet och även jag minst "svampigt" beteende av de jag listade. Lite svårt att hitta sådan information. Vill helst sätta så bra, effektivt underlag som möjligt.
 
Ja, det har de förvisso, dvs. använda foam, grålumppapp eller foam. Men alla tillverkare av bilar rekommenderar deras egen olja, glykol mm., men de flesta häller in andra märken också :)

Dock vad är det för skillnad på XPS och de övriga? Korkmatta?
 
Jag tänkte mer på ojämnheterna. De kanske behöver åtgärdas före golvläggningen.
 
Jag förstår. Det har jag lagom koll på eller kanske kommer ha mer koll på efter att jag har kontrollerat med rätskiva. Dock är det mest valet av undermaterial, även om det kommer säkert vara ojämnheter på en sådan gammal parkett.
 
Tuplex är ju bra att jobba med, men kanske onödigt dyr i sammanhanget.
 
Jag använde redan det, där golvet lades på betong, då det har ångspärr, men det kändes samtidigt onödigt på parketten. Där behövs det ingen ångspärr, så kanske man borde undvika det.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Tuplex är ju bra att jobba med, men kanske onödigt dyr i sammanhanget.
Tips: köp Karelia Tuplex istället för Kährs - samma produkt, men billigare.
 
  • Gilla
Bleydrunner
  • Laddar…
H helix skrev:
Tips: köp Karelia Tuplex istället för Kährs - samma produkt, men billigare.
Var köper man det?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Var köper man det?
Bauhaus ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.