hahalj
Har börjat bila upp en ränna i källargolvet, ska lägga i en ny brunn och rör för spillvatten från vv-beredaren. Rännan för rören kommer med nödvändig lutning behöva bli ca 15 cm djup som mest. Betongens tjocklek varierar, det är gjutet direkt på sprängsten av varierande storlekar.
Har en enkel 1000W Meec bilningshammare som utan problem tar sig igenom betongen, men sprängstenen i granit är ju betydligt jobbigare när det inte går att plocka upp stenarna utan man måste hacka bort delar av dem. Det tog ca 4 timmar att komma 1.5 meter, har ca 6-7 meter kvar att bila upp.

Vilka är era bästa tips för att göra jobbet snabbare och smidigare? Eller är det bara att bita ihop och köra på?
 
Hyra en rackarns stor vinkelslip med diamantskiva för att kapa dig ner de där 15 centimetrarna?
 
hahalj
B b8q skrev:
Hyra en rackarns stor vinkelslip med diamantskiva för att kapa dig ner de där 15 centimetrarna?
Glömde skriva att jag har en vinkelslip som nog skulle kunna göra just detta, men har valt bort det då jag helst vill undvika att hela källaren täcks av stendamm. Det dammar inte alls mycket att knacka sönder stenen.
 
B b8q skrev:
Hyra en rackarns stor vinkelslip med diamantskiva för att kapa dig ner de där 15 centimetrarna?
borrhammare och spräckkilar kan också funka. Men beror på hur det ser ut och om man kommer åt. En stor motorkap kan ju vara värt att testa också, men dammar något sjujävulskt
 
Ok. När gatukontoret ibland håller på ser man att de har en maskin med vattenbegjuten klinga, den dammar knappt alls.
 
hahalj
Så här ser det ut, till vänster hålet där brunnen ska vara, sen går rännan ut förbi kylskåp och frysbox vidare in i tvättstugan och fram till en dräneringsbrunn.
Dammande maskiner är inte ett alternativ. Vattenbegjutning, nja... lär ju bli blött överallt istället?
Får väl fortsätta som jag gör annars. Kan köra maskinen som borrhammare också, gjorde det i några större stenar, gjorde några hål och sen på med bilningsmejseln så sprack också de.

Ett trasigt golv med hål och hög av jord i källarlokal, synliga rör och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Större maskin eller golvsåg och något att ta upp vattnet med.
 
Äh det där är inget. Bila lite, borra lite, spräck lite. Det fixar du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.