Vilken tigersåg är bäst och skonsammast mot kroppen dvs vilken skakar minst, materialet som sågas är stål i alla dess former, med nuvarande tigersåg så känns det som jag har fått parkinsson när jag kommer hem från jobbet...alla tips tas emot tacksamt.
 
Jag har en makita 3070 som jag tror man kan jobba med lång tid utan besvär. Avvibrerad och solid. Rätt tung på gott och ont. Pendel i fyra steg.
 
Säger åxå Makita 3070 samt Milwaukees stora sågar.
 
3070 är bra (grym!), har en själv, men jag undrar om den verkligen toppar ligan när det gäller just vibrationer? Jag skulle nog jämföra just denna parameter med motsvarande sågar från Milwuakee eller Atlas Copco tex. Här spelar det ju ingen roll om sågen kostar 2 eller 6k har jag en känsla av.

Törs man fråga varför det kapas så mycket med tigersåg, finns ju effektiva gersågar för metall, är inte det ett bättre alternativ för kontinuerligt arbete?
 
Det finns regler för hur länge man får använda olika typer av vibrerande maskiner. Dessa regler måste din arbetsgivare följa. Hur länge just din tigersåg får köras under en arbetsdag står naturligtvis inte i lagen, men du kan nog få lite rekomendationer om du hör av dig till arbetsmiljöverket. Din situation på jobbet är allvarlig och ditt sågande som du beskriver det kommer garanterat att leda till framtida arbetsskador. Kolla vidare hos Arbetsmiljöverket: http://www.av.se/dokument/afs/AFS2005_15.pdf
För handhållen metallkapning finns för övrigt handhållna metallbandsågar som vibrerar betydligt mindre. Milwaukee har några modeller, och även Makita tror jag. Tigersågning på det sätt du beskriver den är i alla händelser helt utesluten.
 
Du kan även läsa en del och visa din arbetsgivare på http://www.lowvibration.com/swedish/

Det är en site Hitachi powertools ligger bakom men informationen är intressant ändå.
Som exempel om jag läst tabellen rätt så får du såga ca 40 min om dan med en modern avvibrerad tigersåg, men det gäller i 19mm trä. För dig som sågar i stål är det mindre.
I mina ögon har du ett solklart fall av arbetsmiljö brott om ja förstått TS rätt.
Som tidigare inlägg antytt ska TS byta arbets sätt.
 
Tack för alla svar! Det är karosser som det sågas i och tigersåg är det enda som funkar på många ställen. Jag står inte så länge varje gång så att jag tror att det är någon större fara, men tigrarna vi har nu är på upphällningen och skakar som f... Alltså ska nya införskaffas och då vill vi naturligtvis minimera riskerna och köpa dom som är bäst avvibbrerade.
 
Jag tror mig ha läst att Milwaukees största är bra ur vibrationssynpunkt. Ni har tillgång till plasmaskärare och liknande? Tigersåg skall egentligen bara användas när inget annat fungerar.
 
Känns ändå som satt tigersåg inte är rätt verktyg. För karosser är det rätt vanligt att klippa eller kapa. Vill man att det ska gå undan kör man med Husqvarnas resque kap ;-)

Alternativt en vinkelslip med någon av de metallkapsvarianter som finns till dem med hm klinga, också mycket snabbare och mycket mindre vibrationer.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jag har själv en Dewalt, kommer inte ihåg modellnummer men det är en större modell. Den skulle jag inte rekommendera. Den skakar som fan.
Har däremot provat en bekants Milwakee, även okänt modellnummer men likvärdig till min Dewalt i storlek. Den kändes mycket bättre.

Generellt har jag börjat akta mig för Dewalt. Har haft många av deras maskiner men de pajjar på olika sätt hela tiden. Dåligt byggda helt enkelt. Jag gillar Bosch och Makita mycket bättre. Men med tiden kanske jag upptäcker att det är samma skit.
 
Jo vi har allt plasma skärbrännare vinkelkapar kallsågar mm men det enda arbetssättet som är möjligt är sågning med handmaskiner då dom andra metoderna är antingen inte praktist användbara eller utvecklar värme och bränner upp lacken intill, även isocyanater frigörs mycket då vilket man vill undvika. Tror nog dom flesta verkstäder använder tigersåg eller pneumatiska karosserisågar vid håltagning/sågning på plåtjobb när man inte vill lacka om. Ett nra exempel som nog många på detta forumet känner till är att man inte sätter vinkelkapen i sitt nya plåttak när det ska passas till.. Tips på bra tigersågar motages tacksamt! Makita milwakee(stavning?..) Hitachi är på kolla upp listan. Dewalt är inte intressant, köper nästan hellre meec på jula....
 
racer skrev:
Jo vi har allt plasma skärbrännare vinkelkapar kallsågar mm men det enda arbetssättet som är möjligt är sågning med handmaskiner då dom andra metoderna är antingen inte praktist användbara eller utvecklar värme och bränner upp lacken intill, även isocyanater frigörs mycket då vilket man vill undvika. Tror nog dom flesta verkstäder använder tigersåg eller pneumatiska karosserisågar vid håltagning/sågning på plåtjobb när man inte vill lacka om. Ett nra exempel som nog många på detta forumet känner till är att man inte sätter vinkelkapen i sitt nya plåttak när det ska passas till.. Tips på bra tigersågar motages tacksamt! Makita milwakee(stavning?..) Hitachi är på kolla upp listan. Dewalt är inte intressant, köper nästan hellre meec på jula....
Att tigersåga i plåt utvecklar ju minst lika mycket värme som att såga med hm-klinga. Men, nej jag skulle inte sätta vinkelkapen i ett nytt plåttak, men inte tigersågen heller, då skulle jag hellre ta sticksågen, men helst en plåtsax eller nibbler.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Att tigersåga i plåt utvecklar ju minst lika mycket värme som att såga med hm-klinga. Men, nej jag skulle inte sätta vinkelkapen i ett nytt plåttak, men inte tigersågen heller, då skulle jag hellre ta sticksågen, men helst en plåtsax eller nibbler.
Nej en vinkelkap med hårdmetallklinga som snurrar med 10 000rpm ger garanterat mer värme! Och oavsett så når inte en ens 230 kap igenom.. Sticksåg ger garanterat samma värmeutveckling som tigersåg, värmeutveklingen beror naturligtvis även på hur hårt man kör och bladens kvalite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.