Aktiva då alltså. Jag har forskat och läst specs och sett på videorecensioner men det är ju inte precis lätt, verkar vara mycket subjektivitet inblandat, då människor är olika förstås så är det ju normalt.

Jag har forskat på flera modeller och någon av dessa så h ar jag på listan, kanske inte i ordningen som jag listat dom, men de två första leder just nu. Lite övervikt åt ESABen men jag gillar inte utseendet på den.

-Lincoln Viking 3350
-ESAB Sentinel A50
-Optrel E684
-Aketek Nova

Är det någon här som har personlig erfarenhet av dessa hjälmar, gärna andra märkeshjälmar också.
 
Jag köpte en billig Esab hjälm med automatisk avbländning på Jula, tror jag betalade 3-400kr.

Funkar perfekt.
 
Kan rekommendera ESAB Sentinel. Använt den dagligen i snart två år. Enda nackdelen är att siktgladet ligger jämnt med utsidan på hjälmen så den repas lätt om den hamnar upp och ner.

Optrel gör väldigt bra hjälmar. Har fått höra detta av flera kollegor
 
Ja jag läser mycket just om det där med ESABen och skråmorna, och materialet i glasen skråmas lätt också. Det får mig att tveka... Men kanske du som nyttjar den kan säga hur stor grej det egentligen är i praktiken.

På en Optrel E684 eller en Lincoln 3350 så är ju dom iallfall lite infällda i hjälmen så den får mera skydd.
 
Chaly
Nu har du inte efterfrågat detta men jag är ändå såpass nöjd att jag vill tipsa - billig kinahjälm. Jag har en sån här från ebay.co.uk.

https://www.ebay.co.uk/itm/Auto-Dar...b4fa52ea7:m:mYqpwYXSMOIDes1GX6wabzg:rk:4:pf:0

Köpte den för ungefär 5 år sedan som en chansning men har inte känt behov att leta efter nån annan... Visserligen bara hobbyanvänd för olika projekt men inga problem ännu.
 
Precis. Kört med 3M Speedglas innan och där är glaset som du säger infällt.
Men när det gäller hjälmen grön ESAB så har jag kanske förbrukat 6-7 st under min användningstid.

Allting är relativt men i mina mått lite.

Skiljer rätt mycket i pris mellan Optrelhjälmen och den från ESAB. Hade hellre kört på en Vegaview om du väljer Optrel, alternativt en Speedglas SL.
 
Redigerat:
Jag har en såndär hobbyhjälm just nu och den duger väl. Men det känns som om det börjar bli dags att fundera på nästa steg. Den billiga hjälmen är väldigt obekväm också och river i håret om man klipper det jättekort med rakmaskinen.

Här kan man se en kamera som spelat in tigsvetsning genom linserna på en Optrel Vegaview 2.5 (den modellen intresserar mig inte) och en E684. Den senare tycker jag har överlägsen kvalitét, samt automatiskt justering av intensiteten, vilket är användbart då man tigsvetsar med pedal och intensiteten på ljusbågen ändras när man svetsar.


EDIT: Jag försökte länka till en viss tid i filmen men den irriterande mjukvaran i forumet tog bort det, ca 4 minuter.
 
Speedglas är helt ok
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Väldigt nöjd med Speedglas 9100xxi airflow men använder ändå ofta en billig 200krshjälm om det är något snabbt jag ska göra.
Den fina hjälmen är fanastisk, man ser mycket bättre och slipper andas röken. Men den ligger i sin skyddsväska så tar tyvärr en stund att få på sig.
 
Redigerat:
Speedglas hjälmarna är säkert fina men jag tycker man betalar premium för namnet.

Jag fick annars reda på att A50an och Lincoln 3350an är båda gjorda i Taiwan av samma företag.

Optrel är gjord huvudsakligen i Schweiz, säkert måste några komponenter komma från asien dock.
 
Har haft en speedglas tidigare. Var bra kvalitetskänsĺa.
Men tiden flyger. . .
Tror det är över tjugo år sedan vi köpte mig-svets och svetshjälmen, nu sålt för några år sedan.

Då låg iallafall speedglas i absoluta framkant.

//AA
 
DennisCA DennisCA skrev:
Speedglas hjälmarna är säkert fina men jag tycker man betalar premium för namnet.

Jag fick annars reda på att A50an och Lincoln 3350an är båda gjorda i Taiwan av samma företag.

Optrel är gjord huvudsakligen i Schweiz, säkert måste några komponenter komma från asien dock.
Det håller jag med om men Speedglas är ganska vanliga så dyker ofta upp på tradera och blocket till bra pris.
 
Blev en ESAB Sentinel ändå. Julklapp till mig själv!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.