Hej

Jag har lagt i uponor värmeslang i golvet.
Jag har köpt ett uponor fördelarskåp, men jag har inte än köpt någon fördelare eller styrning.

Jag har tidigare varit inställd på att köpa en uponor plastfördelare samt deras smarta styrning med trådlösa rumstermostater.

Uponor verkar ju hålla en mycket hög kvalitet osv, men de är ganska dyra och dessutom ligger de ju lite efter då de inte har någon WLAN-funktion för styrningen, vilket det verkar finnas på andra håll. Då kan man t.ex. använda mobilappar för styrningen. Uponor har ju en SMS-modul, men det är ju en rätt förlegad teknik.

Vad har ni och vad har era undersökningar resulterat i?
Någon som använder någon särskild teknisk lösning?


Uponor har ju rätt smarta saker som autobalancering och komfortinställning som har hänsyn till kamin etc. Man kan ju läsa lite här:
http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/uponor-control-system-dem.aspx

Vilken uppvärmning huset ska ha på sikt är inte riktigt bestämt. Just nu och ett år framövr eller två blir det en elvärmepatron. Huset är en ombyggd sommarstuga och är bara på 60 kvm nu, men den ska byggas ut till närmare 200 på sikt och då kommer det bli antingen:
a) vedpanna
b) jordvärme
c) bergvärme - verkar inte löna sig, så det går nog bort
d) luft-vatten

Tack
 
Redigerat:
Thomas59
Det beror lite på hur välisolerat huset är, typ av platta/grund och vilken värmekälla du har. Med tex en bergvärmepump är den bästa styrningen " ingen alls" eller rättare sagt att strypa in slingorna efter den tempskillnad du vill ha mellan de olika rummen och sedan låta bergvärmepumpen sköta resten, utan rumstermostater.
 
Jag editerade urprungsinlägget lite.

Min uppfattning, dock utan erfarenhet är att en intelligent styrning för värmesystemet är rätt lämpligt och inte minst lönsamt eftersom man håller jämnare temperaturer och undviker onödiga toppar och dalar.

Just nu är huset av lite varierad kvalitet, vissa rum har bra isolering och andra inte. En del av huset står på plintar och en annan del står på en källare på oisolerad platta...
 
Jag kör LK's system. Fungerar väldigt bra och jag har bergvärme. Hur räknar ni att bergvärme inte ska löna sig?

Nu har vi pool-värme som tillval och enligt våra beräkningar så ska investeringen vara återbetald om 7-9år beroende på temperatur jämfört med el-värme (vatten+värme)
 
Jag har inga exakta siffror, men borrhålet är så dyrt att göra och även om det ger lite bättre verkningsgrad så verkar jordvärme vara ett bättre alternativ, just eftersom vi har rätt mycket tomtyta. Det är så jag har förstått det, men då har jag inte stenkoll på varken livslängd eller underhåll för de olika alternativen.

Det går ju att räkna på lite olika vis och sedan dimensionera systemen lite varierat, men just bergvärmen får jag inte ihop med tanke på borrhålet och att vi måste låna för det hela, så det blir ju en räntekostnad på det också.

Men jag är jäkligt öppen för att ändra mig, absolut. :)
 
Här i huset är den bästa styrningen gratis och väldigt okomplicerad. En grundinställning av slingorna på fördelarna och sedan sköter värmepumpen resten via sin utetempgivare. Mao, ingen teknik alls för styrning per rum, verkar helt onödigt som jag ser det.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Om man skippar styrningen av golvvärmen på bottenplan, slipper man den där effekten av att plattan blir kall efter att man har eldat i kaminen?
Vi kommer ju ha golvvärme på övervåningen, den tänker jag att det kan vettigt att styra eftersom det är ett mycket snabbare system. Vad tror ni?
 
Den enda gången golvet blir kallt när du eldar kamin är ju om du har en inomhustemperaturgivare.......
 
Det var ju lite det jag menade. Om jag inte styr så borde ju värmepumpen köra på ändå. Jag vet att det låter som en oerhört dum fråga - men jag har från seriöst håll hört att man inte kan få vattenburen golvvärme och kamin att fungera ihop. Det är ju ett oerhört trögt system, men håller man flödet konstant så lär ju det enda "problemet" bli att det blir lite för varmt i rummet där kaminen står. Men det är ju temporärt.
 
D
mariatherese skrev:
men håller man flödet konstant så lär ju det enda "problemet" bli att det blir lite för varmt i rummet där kaminen står. Men det är ju temporärt.
Att det blir "för varmt" i rummet där kaminen står hör ju till eldningens natur och kan du nog inte undkomma oavsett hur du styr golvvärmen. Däremot kan man ju argumentera att det är onödigt att göra av med el för att göra det ännu varmare i rummet med golvvärmen.
 
Det är därför jag också skrev "problemet". ;)
 
Reglering per enskild slinga och innetempgivare hänger ju inte nödvändigtvis ihop. Har du innegivare, ingen reglering per slinga och eldar så slår ju värmepannan ifrån ändå.....

Hur snabbt detta märks beror ju lite på golvkonstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.