Hej, har nyligen installerat en Pax Calima i badrummet och har märkt nu att varje gång det kommer minsta lilla vindpust i rätt riktning så blir det ett jäkla upp och nedvarvande på fläkten vilket stör en hel del, samt nu när det blåser lite rejälare så orkar den inte stå emot på lägsta varvtalet utan blir att det blåser in kalluft t.o.m.

Så hade nu tänkt höra om någon har nån rekommendation på vilket stormskydd som bäst skyddare mot vinden.
Har kollat lite på dessa två:

https://fresh.se/produkter/galler/vindskydd/663037

https://www.bauhaus.se/utvandig-kapa-flexit-aero-100v2-med-stos-svart

Någon som har erfarenhet av någon av dom och kan säga om dom gör ett bra jobb mot just vind samt ifall någon har något annat förslag på bra stormkåpa.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har sådana här i våra tilluftdon: [länk]
Funkar kanon!
Förstår inte riktigt skillnad på den mot t.ex en sån här
https://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/6843-fresh-stormsakring-98.html

Har den jag länkade på två andra Pax fläktar i huset och den gör att det bildas ett oljud som jag inte vill ha konstant i badrummet, utöver det vill jag kunna ha konstant ventilation på låg RPM vilket jag antar inte kommer funka om dessa blåser igen för att det blir för mycket vind utifrån då den inte lär orka hålla emot inifrån.
 
Åsa Lund
F Viktor Å skrev:
Förstår inte riktigt skillnad på den mot t.ex en sån här
[länk]

Har den jag länkade på två andra Pax fläktar i huset och den gör att det bildas ett oljud som jag inte vill ha konstant i badrummet, utöver det vill jag kunna ha konstant ventilation på låg RPM vilket jag antar inte kommer funka om dessa blåser igen för att det blir för mycket vind utifrån då den inte lär orka hålla emot inifrån.
Skillnaden på den du länkade här och den jag länkade är bara diametern.

Däremot är det skillnad mot dem du länkade till i ditt första inlägg. De du länkade till är utvändiga kåpor som dämpar mot vind.
Stormsäkring inne i väggen stryper flödet helt vid hård vind.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
På landet valde jag Fresh Tyfon till badrum och alla andra ventiler.
[länk]
Ja ser ut som ett bra alternativ, känns som en vettigare konstruktion än dom flesta andra där det bara är skyddat runtomkring och öppet nedtill då det lär ändå ta sig in en hel del luft vid rätta vindar. Dock är storleken och formen ett problem då det kommer krävas en hel del jobb för att få den att passa på fasaden (men kan ju vara värt det).

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skillnaden på den du länkade här och den jag länkade är bara diametern.

Däremot är det skillnad mot dem du länkade till i ditt första inlägg. De du länkade till är utvändiga kåpor som dämpar mot vind.
Stormsäkring inne i väggen stryper flödet helt vid hård vind.
Ah okej, ja då är det tyvärr inte ett alternativ då jag vill kunna vädra konstant men utan att vinden utifrån ska ta sig in i röret.
 
Åsa Lund
F Viktor Å skrev:
Ja ser ut som ett bra alternativ, känns som en vettigare konstruktion än dom flesta andra där det bara är skyddat runtomkring och öppet nedtill då det lär ändå ta sig in en hel del luft vid rätta vindar. Dock är storleken och formen ett problem då det kommer krävas en hel del jobb för att få den att passa på fasaden (men kan ju vara värt det).



Ah okej, ja då är det tyvärr inte ett alternativ då jag vill kunna vädra konstant men utan att vinden utifrån ska ta sig in i röret.
Vid normal vind kommer luften igenom. När det är storm stryps flödet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.