Nu är jag less på min gamla Festools sunkiga bladstyrning och ska byta ut den. Så, vilken hackepicka är da sheit 2013? Carvex, Mafell, Bosch?
 
Kör Carvex 420 med 18-voltarn.
Har inget att klaga på.
 
Mafell
 
Jag skaffade Mafells sticksåg för ett år sen lite drygt, ett av mina bästa maskininköp någonsin. Superb bladstyrning, och en hel del riktigt genomtänkte funktioner gör den svårslagen i min mening. Jag jämför då mot blåa bosch och makitas dyrare varianter.
 
Mafell P1cc. Hade först en Bosch GST135, köpte Carvex PS400 som uppgradering, trodde jag. Carvexen hade jag då kört till finsnickeri i verkstad och gillat. Som allmän snickeristicksåg var den ingen hit, inte minst därför att den är så känslig, särskilt foten är klen, samt en lång lista på andra tillkortakommanden. Körde sen Mafell P1cc och insåg snabbt att jag var tvungen att köpa en. Inköpte i samma veva Mafells sänk-/cirkelsågar för skena, KSP55 och KSP85 och de är också trevliga bekantskaper.
 
  • Gilla
ACME
  • Laddar…
Tack, jag får kika närmare på Mafellen och töja på lädret..
 
Det finns en rätt rolig jämförelsefilm mellan P1cc och Carvex 420 (Alltså den nya modellen med utbytt bladstyrning). Hela testet finns att läsa på sidan som annonseras i slutet av filmen. Nu är väl uppgiften i testet Mafellens paradgren, medan Carvexen med sin mycket svagare motor (900w mot 550) inte är på hemmaplan. Å andra sidan hävdar reklamen från Festool att Carvex ska klara av det sågdjupet. Testet är läsvärt och panelen är inte särskilt överens.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
P1:an är inköpt och testkörd som hastigast. Det kan nog bli en trevlig bekantskap -måste bara vänja mig vid det mysigt stora bordet så att vänsterhanden per automatik fattar skogspinnebiten lite längre ifrån strecket. ImageUploadedByByggahus.se1385574282.086102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr Handyman
  • Laddar…
S
alltså. den har hållit över förväntan.
 
Har en Bosch sedan ca 1980, den har aldrig svikit mig.

Kuriosa:
På jobbet, där vi bearbetade mycket aluminium 2 - 10 mm tjocklek, hade vi bara Bosch sticksågar, med luftmotor naturligtvis. Tryckluftsverktyg kallas det visst, made in Switzerland.

När nya sågar köptes in bytte den verktygsansvarige ut bottenplattan, som var gjord i tunn plåt,
mot en hemmatillverkad 6 mm härdad stålplatta. Annars höll de inte :)
 
trattalask
Vilken sticksåg är bäst om man vill ha bra dammutsug? Har idag en Hitachi CJ110MVA, funkar fint att såga med, dock så dammar den ner något så fruktansvärt även om man kopplar den till dammsugaren.
 
Tobas, det kanske är dammsugaren som är för kraftlös.
 
Tobas skrev:
Vilken sticksåg är bäst om man vill ha bra dammutsug? Har idag en Hitachi CJ110MVA, funkar fint att såga med, dock så dammar den ner något så fruktansvärt även om man kopplar den till dammsugaren.
Har inte hittat en sticksåg med bra dammutsug. Har testat de flesta på marknaden utom Mafell och Festools nya Carvex 420 och ingen har haft mer än halvbra utsug.
Sticksågens konstruktion gör det till ett riktigt hästjobb att försöka få till en bra utsug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.