Hej!

Jag har en trähylla i min källare som är helt obehandla furu.

Jag skulle vilja skydda den så att den inte tar upp så mycket fukt, och inte börjar mögla eller angripas av något annat, eftersom min källare är ganska fuktig under vissa perioder.

Källaren och hyllan skall användas för förvaring av mat, så det bör kanske inte vara för giftigt... ;D

Vad ska jag använda för att skydda hyllan?
Kan jag använda Cuprinol Träskydd? Är det lämpligt?

/Jonas
 
läste nån gång om att måla träet med citronsyra.?.?.?

hade tydligen funkat utmärkt
 
Det känns ändå lite chansartat...

Får väl fråga i färgaffären...

Man vill ju få ett bra träskydd, men man vill ju inte förgifta sig... :p

/Jonas
 
Varför inte köpa billiga obehandlade - förslagsvis IKEA-hyllor - och impregnera fötterna mot golv. Och byta ut efter ett par år när de börjat bli muggiga ... ?
 
Det är precis sådana jag har köpt, men jag vill inte riskera någon påväxt av mögel eller liknande...

Har fått lite mögel då det för en tid sedan var väldigt fuktigt i källaren...

/Jonas
 
Du kan ju alltid ställa hyllan på nåt som inte drar åt sig fukt. Alltså bygga upp nåt under "fötterna" på hyllan.
Det kan ex. vara nåt i plast eller metall, el. nåt annat "dött material" !

Då behöver du inte kosta på nån färg/skydd som kanske är lite hälsofarlig.

 
Problemet är att fukten inte kommer underifrån utan att luften är fuktig...

/Jonas
 
Klarlacka hyllan. ;)
 
Är luften så fuktig borde du investera i en Luftavfuktare.

Din källare skulle må bättre av det och du kanske inte får mögel i hela källaren.
 
shellack, kan det vara något??

Jag gillar shellack, torkar snabbt och blir hårt... kanske räcker med en strykning.. fråga färghandlaren... obs köp inte den som har färgen lemon... den blir för gul..
shellack löses med t-röd.
 
lili skrev:
shellack, kan det vara något??

Jag gillar shellack, torkar snabbt och blir hårt... kanske räcker med en strykning.. fråga färghandlaren... obs köp inte den som har färgen lemon... den blir för gul..
shellack löses med t-röd.
Shellack kan mögla. Det består av skalet från en speciell skalbagge som man sedan löser upp i sprit. Det är alltså protein i shellack. Tål ej fukt långa tider.

plexi
 
Tala med värden att han måste göra något för att skydda huset. En kombinatin av :
- öka ventilationen
- lite värme
- avfuktare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.