Behöver en skiva att snickra på, har tänkt lägga den på pallbockar och sen köra lite med sänksåg, kanske lite målning, lite borrande och så. När jag inte använder skivan sen har jag tänkt att ställa undan den då jag har lite ont om plats. Eventuellt så förstärker jag den genom att limma/kexa fast en regel på baksidan så den blir styvare

Frågan: Är det spånskiva eller OSB som är bäst & billigast att snickra på? Hur tjock bör den vara för att hålla men samtidigt vara flyttbar?
 
Ingetdera räcker för ditt ändamål. Även en riktigt tjock MDF- spån- eller OSB-skiva bågnar direkt om du lägger den på bockar. Antingen får du lägga några reglar på högkant under skivan eller så tillverkar du en torsion box. Det senare är väldigt tilltalande då man kan få en otroligt stark konstruktion utan att den väger FÖR mycket. Likväl kommer du inte undan att det blir mer än en enda skiva.

Mitt första år i huset huserade jag dock på en slät innerdörr. Innerdörren är en variant av en torsionbox, dvs två ytor laminerade på ett tunnare skelett. I detta fallet sexkantiga pappersceller.
 
phl skrev:
Ingetdera räcker för ditt ändamål. Även en riktigt tjock MDF- spån- eller OSB-skiva bågnar direkt om du lägger den på bockar. Antingen får du lägga några reglar på högkant under skivan eller så tillverkar du en torsion box. Det senare är väldigt tilltalande då man kan få en otroligt stark konstruktion utan att den väger FÖR mycket. Likväl kommer du inte undan att det blir mer än en enda skiva.

Mitt första år i huset huserade jag dock på en slät innerdörr. Innerdörren är en variant av en torsionbox, dvs två ytor laminerade på ett tunnare skelett. I detta fallet sexkantiga pappersceller.
Håller med om att något rejält under skivan behövs, och torsionsbox är idealet. Men jag r inte riktigt med på detta med mer än en enda skiva. Jag har en torsionsbox, men bara en enda skiva i den, dessutom löst ilagd. Det är klart att med två limmade skivor blir den änu starkare, men det behöver inte göras så starkt.

--- Mats ---
 
Det kan ju vara så att TS inte vet exakt vad en "torsion box" innebär.
Här är en ganska tydlig bild på en liten sådan, storleken kan ju lätt anpassas efter behov:
http://www.finewoodworking.com/Community/QADetail.aspx?id=26506

Jag hittade denna genom att googla på:
woodworking torsion box

Där hittar du massor med länkar med beskrivningar och klipp.
 
För att komma billigt undan;
Limträskivor är billiga och bra. Köp tre stycken á 18 mm från t ex Byggmax och limma ihop så att du får ca 54 mm tjock skiva. Den håller sig hyfsat plan.
 
Nackdelen med den lösningen kan vara att det är struligt att hellimma så stora ytor. Kontaktlim och diverse andra sättlim fungerar men helst ska det läggas med tandspackel och inte kräva speciellt mycket press. Alternativet kan vara att köpa samma tre limträskivor, klyva en ett antal 30-40mm breda remsor och tillverka torsionbox. Mindre limyta gör det lättare att få ihop. Lämpligtvis limmar man först rutmönstret på ena skivan vilket gör att man kan lösa pressproblematiken. När man sedan limmar andra yttersidan kan man använda skruv för att få presstryck. Skruven tar man lämpligtvis bort sedan.
 
En skiva med reglar under är en enkel lösning om man vill komma igång snabbt.22mm spån kanske och cc 30cm mellan reglarna så blir det starkt och bra. Dock skulle jag nog också rekommendera en torsion box. Det framgår inte riktigt vad du tänker dig för dimensioner, men det är klart att en torsionbox med ett tätt rutnät och 12mm mdf kommer att bli väldigt tung. Kan du ha den hängande på väggen längs långsidan (av boxen) när du inte behöver den?
 
Tack för svar! MDF skiva är köpt och sen blir det någon slags torisionsbox under. Har tänkt att såga och jobba i lite OSB skivor i format 2,4*1,2 meter och liknande.

Slänger upp bild senare om lösningen blir bra =).
 
raveper skrev:
Portabelt sågbord kan vara något för dig.

[länk]
Dr Fozz, Krångla inte till det i onödan kör lösningen som Masse visar i inlägg 36- i länken ovan

Som kompliment funkar en golvspånskiva utmärkt.
 
Ska du bara ha den som underlag för sågning och sådana lättare göromål så åk förbi en loppmarknad och ge dem 50:- för ett gammalt köksbord. Enkelt, billigt och hyffsat bra!
 
Om du ska bygga en torsion box tänk på att ha ett absolut slätt och rakt underlag att bygga den på. Woodwisperer har en bra film på om hur på hans hemsida, http://thewoodwhisperer.com/episode-18-assembly-table-torsion-box/ Jag slaravade med det och fick en något konkav yta. Så jag fick lägga ner massor tid i onödan på att slipa.
 
katos skrev:
Om du ska bygga en torsion box tänk på att ha ett absolut slätt och rakt underlag att bygga den på. Woodwisperer har en bra film på om hur på hans hemsida, http://thewoodwhisperer.com/episode-18-assembly-table-torsion-box/ Jag slaravade med det och fick en något konkav yta. Så jag fick lägga ner massor tid i onödan på att slipa.
Samma här :( Möjligen kan det berott på att MDF:en var väldigt fuktig och togs inomhus strax innan hopsättningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.