Behöver ha vvc då jag har vv-produktionen i pannrummet i garaget. Tänkte cirkulera varmvattnet vid tappvattenfördelarna.
Har förutsättningar att kunna styra det lite som jag vill då jag har hemautomation.

1. Cirkulera vv på timer

2. Starta en pump samtidigt som vv tappas för att snabba på flödet

3. Styra mha närvaro. belysning/ir

1:an kräver ju inte en speciellt stor pump eller dimension på vvc-ledning antar jag. medans 2:an behöver kanske en kraftigare pump och ledningar.

Det blir väl vad det verkar det bli en bergvärmepump kopplad till en acktank och en tva som producerar vv

Finns det fler smartare sätt att få till vvc?
 
Jag hade byggt 1, med option på att styra via tillslagstimer också. Tex att man köper 2h extra cirkulation.
Egentligen så behöver man ju bara cirkulera 06-09, 11-13 och 16-23 vardagar, och lite mer på helgen.

Om man ska ducha uddatid så köper man 2h via timer och det tar ju inte mer än 15-20sek att få fart på cirkulationen då.
 
Styra via närvaro är ju riktigt smart tycker jag.
 
I Köket också?
Jag tänker att det blir lite mycket kabeldragning och jobbigare elektronik med flera PIR-sensorer som ska samverka.
Allt hänger väl lite dimensionen på rör i huset, slanglängden till garaget och hur långt tid det kan ta spola fram värme.
 
Jag styr min vvc via en timer. På vardagar så får den gå kl 16-22 och på helger går den 07-22. För mig så tar det någon minut att få fram varmvatten till badrummet som ligger längst bort så det skulle inte fungera så bra med aktivering med rörelsesensor och liknande. Dessutom så är mina barn i den åldern då de springer ut och in ur badrummet tiltt som tätt bara för att de leker kurragömma eller ska snyta sig eller liknande så vvc-pumpen hade ändå fått gå permanent om den aktiverades av en rörelsesensor.
 
Det finns redan pir sensorer som eg inte är till för att styra vvc men som likväl skulle kunna användas. Men precis som för janus82 så är jag fundersam till om pumpen hinner med att få fram vv i tid vid närvarostyrning. Om jag inte räknat alldeles galet så är det ca 8l i kulverten fram till vv-retur vilket skulle innebära en väntetid på 40s vid tappning i handfat.

Gjorde en vetenskaplig undersökning: En besök på toaletten för en icke kissnödig man tog ca 60sek från det att ljusknappen tändes tills handfatet skulle nyttjas.
Detta torde betyda att en närvarostyrd pump skulle fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.