Här läst lite olika sätt att spackla på när man spacklar gipsvägg för målning.
Vissa spacklar, slipar, spacklar, slipar och ev en tredje gång spacklar och slipar.

Medans andra säger att man ska spackla flera omgångar och sen slipa. Alltså inte slipa mellan spacklingsomgångarna.

Vad är egentligen att föredra?
 
Ju mindre du behöver slipa ju bättre är du på att spackla.
Pratar vi skivspackling så tycker jag inte man behöver slipa mellan första och andra, sen kör man en finspackling som sista spackel blir det så bra.
 
Först fixar du skarvar med pappremsa eller fibernät på rulle. Det lägger du "vått-i-vått", alltså först ett tunt lager spackel och tryck fast remsan och sen på med ett nytt tunt lager spackel som täcker remsan (men inte blir högre än urfasningen i skivan).
Vissa limmar pappremsan med vattenfast tapetlim istället.
Låt det torka och dra sen på ett lager spackel till, låt torka och avsluta med ett nytt tunt lager som täcker helt. Skrapa bort kanter och utstående "klumpar" med spackeln innan du spacklar andra varvet.

Slipa sedan och spackla upp ev. groopar som kommer fram när du slipar.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Så för att sammanfatta

Spackla (in med pappremsa)
Spackla
*Torka*
Spackla
*Torka*
Slipa
Finspackla
*Torka*
Slipa

Är det rätt så :)?
 
Jag rekommenderar att limma pappremsorna istället för att lägga dem i spacklet. Det är MYCKET lättare så!
 
bobas skrev:
Jag rekommenderar att limma pappremsorna istället för att lägga dem i spacklet. Det är MYCKET lättare så!
Sätter man dem med tapetlim i skarvarna då? Och gör man det innan man spacklat första gången?

Hur är det med självhäftande glasfiberremsa? Är det mycket sämre?
 
Anna1984 skrev:
Så för att sammanfatta

Spackla (in med pappremsa)
Spackla
*Torka*
Spackla
*Torka*
Slipa
Finspackla
*Torka*
Slipa

Är det rätt så :)?
Personligen så lägger jag på glasfiberremsa och spacklar på ett varv. Torkar, drar av snabbt eventuella toppar med slipen, spackarl på igen rikligt. Låter torka, slipar, målar ett lager grund för att se hur det ser ut. Spacklar igen lite lätt och i regel så är resultatet så pass bra att det inte behövs mer.
Sedan måla två varv.

Skall väggarna vara vita skadar det inte att ha en tub med snickerispackel till hands då man snabbt kan laga mindre skavanker mellan första och andra strykningen. Snickerispackel är vitt och snabbtorkande.

Pappremsa är bättre än glasfiberremsa helt klart - Men för en nybörjare kan processen vara komplicerad med varierande resultat.
Pappremsa - Mest styrka
Glasfiberremsa - Enklast
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
Sätter man dem med tapetlim i skarvarna då? Och gör man det innan man spacklat första gången?

Hur är det med självhäftande glasfiberremsa? Är det mycket sämre?
Vävlim har vi använt. Läste att man skulle använda det någonstans.

Man limmar innan första spacklingen.

Glasfiberremsa har jag ingen erfarenhet av.
 
  • Gilla
Highbeam
  • Laddar…
Vattenfast vävlim med pappremsa, glasfiber kör man inte med då det spricker.
 
Hur gör man med de kanter som inte är fasade? Kommer ev köpa gipsskivor som endast är fasade på sidorna och inte upptill. När man lägger en till skiva ovanför (har 3,5 meters takhöjd på vissa ställen) så finns inga faser. Kommer det spricka där då?
 
  • Gilla
Elinore D
  • Laddar…
bobas skrev:
Vävlim har vi använt. Läste att man skulle använda det någonstans.

Man limmar innan första spacklingen.

Glasfiberremsa har jag ingen erfarenhet av.
Limmar man på väggen och sen sätter upp pappersremsan och det är klart för spackling, eller kör man lim på väggen, pappersremsa och sen lim igen över remsan innan spackling?
 
  • Gilla
Palle81
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Hur gör man med de kanter som inte är fasade? Kommer ev köpa gipsskivor som endast är fasade på sidorna och inte upptill. När man lägger en till skiva ovanför (har 3,5 meters takhöjd på vissa ställen) så finns inga faser. Kommer det spricka där då?
Där limmar du remsan med vattenfast lim, typ vävlim. Sen spackla tunt på...
 
Anna1984 skrev:
Hur gör man med de kanter som inte är fasade? Kommer ev köpa gipsskivor som endast är fasade på sidorna och inte upptill. När man lägger en till skiva ovanför (har 3,5 meters takhöjd på vissa ställen) så finns inga faser. Kommer det spricka där då?
Köp med fasad kant runt om, det blir en bulle i skarven annars hur bra man än spacklar.
 
Stefan N skrev:
Köp med fasad kant runt om, det blir en bulle i skarven annars hur bra man än spacklar.
Om man inte spacklar hela taket.. Fast det är det nog inte många som gör..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.