Vad ska man spackla denna typ av skarv där två skivor möter varandra som inte har en fabrikskant?
Gipsfiller? Någon typ av mjukfog? Vanlig inspacklad pappersremsa kommer ju bygga ut från skarven...
 
  • Skarv mellan två gipsskivor utan fabrikskant med synliga skruvar och spår av tidigare spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer inte ifrån att skarven bygger lite.
Jag hade, som jag alltid gör, limmat pappersremsa med våtrumslim och sedan spacklat.
Har inte haft några problem alls där jag gjort så.
 
Men skarven syns inte efter målning då?
 
Vendo Vendo skrev:
Men skarven syns inte efter målning då?
Du får spackla så brett som möjligt för att sprida ut höjdskillnaden över en större yta.
Men visst, helt osynliga skarvar i släpljus är inte helt lätt att få till.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
är det inte nåt bakom med tanke på bristen på skruv där?
 
Inte färdigskruvat än bara ;)
 
Ok blir att spackla och slipa ihjäl sig då (y) har ett antal sådana här skarvar i tak och vägg.... i 4 rum! :p
 
Vill man undvika dessa skarvar får man köpa skivor med försänkt kant runt om då blir skarvarna perfekta. Annars är det som sagt bara limma och spackla brett, kommer såklart att bygga lite men är man bra på att spackla kan man gömma det.
 
Vendo Vendo skrev:
Vad ska man spackla denna typ av skarv där två skivor möter varandra som inte har en fabrikskant?
Gipsfiller? Någon typ av mjukfog? Vanlig inspacklad pappersremsa kommer ju bygga ut från skarven...
Skruva ner och ta en ny skiva så att du slipper skarven mitt på.
 
  • Gilla
Hasse Jonsson3
  • Laddar…
Jag har fått massor av precis sådana möten bra, speciellt i tak där man ofta behöver behöver skarva kortsidor. Försänkt kant runtom är ju bra men skivorna är dyra.

Så här gör jag:
-Spackla kortskarven slät så att du fyller upp den skurna fasen. Behöver inte slipa.
-Limma pappremsa (våtrumslim) i både långskarv och över den spacklade kortskarven.
-Spackla långskarvarna en gång. Lätt slipning eller bara dra av med spackelspaden efter tork så att eventuella ryggar försvinner.
-Spackla brett både lång- och kortskarvar två gånger. Över remsan spacklar jag typ 40-50 cm brett med mjuka drag tvärs skarven. Slipning mellan spacklingarna och efter sista.

Får man till det så blir resultatet perfekt även i släpljus.
 
  • Gilla
adevade och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag har fått massor av precis sådana möten bra, speciellt i tak där man ofta behöver behöver skarva kortsidor. Försänkt kant runtom är ju bra men skivorna är dyra.

Så här gör jag:
-Spackla kortskarven slät så att du fyller upp den skurna fasen. Behöver inte slipa.
-Limma pappremsa (våtrumslim) i både långskarv och över den spacklade kortskarven.
-Spackla långskarvarna en gång. Lätt slipning eller bara dra av med spackelspaden efter tork så att eventuella ryggar försvinner.
-Spackla brett både lång- och kortskarvar två gånger. Över remsan spacklar jag typ 40-50 cm brett med mjuka drag tvärs skarven. Slipning mellan spacklingarna och efter sista.

Får man till det så blir resultatet perfekt även i släpljus.

Tack för tipsen! Just hur brett man skall spackla ut var jag osäker på men då vet jag på ett ungefär! Har tänkt använda Casco gipsfiller som spackel, någon som arbetat med den?
 
Vad tror ni om att fräsa nytt spår för remsa i den aktuella skarven?
 
Pappersremsan är ju väldigt tunn så egentligen bör man kunna göra det smalare. Men ca 40 cm har jag funnit som en balans mellan hur förlåtande det är och hur stor yta man orkar slipa så det brukar jag sikta på. Det är bara att slipa och spackla om vartannat tills man är nöjd.
 
P
Måste man limma pappremsan med tapetlim? Går det inte lika bra att spackla in remsan?
 
JanneJanne123
P pleqtiz skrev:
Måste man limma pappremsan med tapetlim? Går det inte lika bra att spackla in remsan?
Jo, men det är svårare :D
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.