Hej!
Första inlägget i detta fantastiska forum , nu ska jag se om det går lika bra för mig att få hjälp:) Nu till frågan, ska renovera badrummet och ska fimpa dessa rör typ 1.5dm från golvet och sedan dra på en kulventil på, som senare ska gå upp mot en handukstork. Vad är det bästa sättet att få på kopplingen? har ju gängan på vänstra röret men behöver göra något på högra röret.Det är ett metall/stål rör. Är rätt ny på detta men kanske finns några fler sätt än att få behöva gänga?
dsc-4844.JPG

Mvh Tomas tacksam för svar
 
Det finns klämkopplingar även för stålrör. Att gänga där vore ganska riskabelt. Dels är det trångt för gängklubban, del finns det stor riska att en koppling nere i bjälklaget rubbas och börjar läcka.
 
Renoveringskoppling finns det en grej som kallas. Tätar med hjälp av en oring. Det blir dock inte s peciellt vackert när det är så synligt.
 
Det är väl en skärringskoppling du ska ha om det är stålrör.
 
Krilleman
Välkommen till forumet Tomas!

Enligt bilden tolkar jag det som att du har 3/8 stålrör (DN10) 17,2mm utvändigt utan färg.

Tappa ur värmesystemet, glöm inte stänga av pumpen. Är det på övervåningen behöver du bara tappa ur övertrycket.

Du behöver två raka 18mm kromade kopplingar. I dessa sätter du vatettes röda stålrörskopplingar DN10. Denna röda hylsa ersätter klämringen i mässing. Kapa båda rören bredvid varandra i samma höjd på raksträckan. Glöm inte att skrapa bort all färg innan montering.

dsc-4844.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I andra änden på din raka kromade 18mm koppling sätter du en propp för 18mm. Denna propp ersätter klämringen i mässing. Nu har du fått stopp på flödet, så du kan fylla på resten av värmesystemet, slå på pumpen och kan fortsätta renovera ditt badrum i lugn och ro.

När det är kaklat eller ny matta monterad:
Tappa ur trycket ur värmessystemet igen. Pumpen stängs av.
Proppen demonteras men muttern behålles. I den sätter du en förminskning 18x12. Och bocka in 12mm kromade kopparrör in till väggen. Glöm inte 12x1mm stödhylsor i alla ändar för korrekt montage! Vill du ha ballofixer kan du montera dessa nu på rören upp mot handdukstorken. Detta kan anses som lite överkurs då du antagligen har ett ventilpaket på handdukstorken. Koppla in din handdukstork och släpp på värmen igen!

Vatettes ballofixer för 18mm är förminskade 22mm kopplingar och kan därför inte användas att proppa flödet direkt på stålrören. Men om nu mitt ögonmått svikit mig på en lördagkväll och det är 1/2" rör (DN15 - 21,3mm utan färg) så kan detta ske. Men kostnaden för ballofixer är enligt mitt tycke inte motiverat, samt att det blir en snyggare installation med 18mm kopplingar direkt på stålrören. Det (fortfarande enligt mig) motiverar dubbla avstängningar av värmen kontra en gång. Man får en stilrenare installation helt enkelt.

Matnyttiga installationsanvisningar:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/stal_633219_3.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/klamring_633257.pdf

Renoveringskopplingar eller Unifixer som de också kallas, ser inte estetiskt riktigt ut i ett badrum.
image1_eaba918f667e1389bfc4033553eb99db.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Efter ett lång skrivet svar ser jag att topic och mitt svar inte riktigt överensstämmer... :banghead:

Men jag tycker fortfarande lösningen jag förklarat är kostnadseffektivast och snyggast! Men om det blev till någon hjälp låter jag vara osagt!

En spärrkloppa kan ju vara ett alternativ också för att gänga det andra röret. Men detta förfarande börjar bli en förlorad konst. Det ser ut att kunna gå att få gängorna i samma höjd! Och kan absolut vara ett alternativ för att få dit två ballofixer!
 
Redigerat:
  • Gilla
albinbergman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.