Hej!

Jag ska byta golv på 2:a våningen i mitt 1,5 plans hus byggt 1980. Idag ligger det laminat på golvspån och det låter en hel del när man går där. Känns som ljuden kommer från undergolvet. Vad blir bäst, att lägga in massivt furugolv som skruvas i golvspånet (kan det ge knirr mellan brädorna), eller ska man förstärka undergolvet med nån sorts skiva för att sedan lägga ett flytande golv uppepå?
 
Ska du få bort knarret måste du gjuta. Finns en cement med frigolit i som är väldigt lätt.
 
Kolla att spångolvet har avstånd till vägg, dra i fler skruv i spångolvet, lägg på nytt golv, hoppas på att det hjälper...
 
Mikael_L
Jag har egentligen inte koll ....

Men nu när jag snart gör mitt första golv i mitt liv tänker jag skruvlimma 22mm golvspån, se till att det är minst några mm spel mellan spånskivegolv och reglar och sånt åt sidan.

Det har jag fattat att det ska räcka mot knarr.
Sen blir det antagligen någon form av click-golv ovanpå foam eller grålumppapp över detta, så det tror jag inte heller kommer ge oss några problem.

Så du ska kanske kolla ifall ditt spånskivegolv är limmat?
 
Jag ska kolla om spånet har rn varaörelsemarginal och om det är limmat. Lim tror jag inte att det har men man vet aldrig. Sen med rörelsefog så borde det ju knarra mer på sommaren om det är trångt men det har jag inte märkt. Jag ska kolla allt detta. Jag kan ju oxå lägga ut skivor, tunnt,tjockt golv, extra skruvar och se om det gör någon skillnad. Fler tips? Gjutning hur tjock behöver den vara?
 
Mikael_L
Ett lager skivor till tror jag inte riktigt på alltså ...

Det förändrar ju inte hur bjälklaget sviktar (mer än mycket mycket marginellt) så om något knarrar pga rörelsen så borde det ju fortsätta knarra ...

Men som sagt, jag kan i princip inget så det är ju bara mina egna tankar och funderingar.
 
utan att veta 100% så är golvet längre på vintern om man inte har golvvärme.
 
Kan hjälpa att skruva mer men limning är nog säkrast.

(Mitt parkettgolv knarrar förfärligt på ett ställe men nu står soffan över det stället, fiffigt va?)

Protte
 
Lägg kortlingar där det knarrar mest!!
.. om du nu kan ta dig ner lite smidigt till bjälklaget.
 
Det kommer alltid att knarra.
 
Många tvärsäkra uttalanden här, så jag vill gärna erätta om vårt golv. Det knarrade åp rätt många ställen, och det har bara blivit värre och värre. Trappan knarrade också väldigt mycket, så i somras bestämde vi oss för att byta den mot en snyggare trappa, och när den gamla var borta kanske man kunde komma åt att slå in lite spik i bjälklaget och det gamla golvet (vi ska lägga nytt ovanpå nämligen) och med lite tur minska knarret.

Men, hör och häpna, så fort de tagit bort den gamla trappan försvann allt knarr åp övervåningen. Det visade sig attgamla trappan var felmonterad, istället för att vara fäst i bärande balk upp coh betonggolvet nere, så var vagnarna uppspikade med jättespikar på de iche bärande och väldigt dåliga väggarna runt trappan. Nere mot golvet vilade vagnarna löst. Den nya trappan sitter rejält bultad i bärande element och allt knarr är helt borta.
 
Jo fler bärande reglar lim och skruv kan ju göra en del. Men att helt få bort knarret blir nog svårt. Kanske en 50 cm tjock heltäckningsmatta funkar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.