Hej!
Vi förbereder oss att måla om huset inom kort.
Vi har liggande träpanel där dalar är ca 5cm och toppar ca 15cm.

Vi testmålade en yta för att hitta rätt kulör. Sättet jag målade på var att först måla en yta på ca 1,5 -2 m I längd inkl topp och dal och sedan tillbaka till startpunkten på redan målade bräda och ta nästa underliggande.
Det jag upplevde var att när jag började på nästa underliggande bräda så var jag ju tvungen att gå över lite med färgen på ovanliggande bräda vars färg har redan hunnit torka lite så att det blev lite "keso" i färgen. Visst det kanske är avgörande om man målar i solsken och över 25 grader varmt men ändå känns lite konstigt.

Jag tänkte att det kanske är smidigare att först måla alla dalar på en yta som planeras att målas, när de har torkat så tar man alla toppar. På det sättet behöver man ju aldrig kladda på färsk färg.
Visst kanske lite mer tidskrävande men när vi planerar ändå måla om själva i egen takt så är tiden ej avgörande.

Tänkte också om det går att måla toppar med roller istället för pensel. Borde ju vara bättre slutresultat samtidigt som det kanske går snabbare.
Dvs att först måla dalar med pensel och sedan alla toppar med roller.

Ni som har erfarenhet och mer kunskap om fasadmålning, vad tycker ni?
 
Jag använder den principen själv när jag målar pärlspont. Rollar först den breda släta delen. Låter den torka någon timme och sedan stryker skarvar/profilen med pensel.

Ingen dum idé. Men färgspruta är kanske inte så dumt det heller?
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.