Hej!
Har renoverat och fixat i många BRF:er genom åren men nu sitter jag i min första villa...Och det är hög tid att måla fönstren.

Huset är från sent 70-tal, fönstren har varit mörkbrun men är vitmålade av tidigare ägare. Bäst hade väl varit att byta men budgeten tillåter inte det i dagsläget.

Söker tips på vilka produkter som är bäst till karmarna in- och utvändigt. Vi bor i norra Sverige och jag vill gärna ha en snabbtorkande färg. Jag är en tämligen van hobbymålare i övrigt. Invändigt är hål efter gamla persienner som fick 'flytta till farmen' i vintras. Ska dessa spacklas, fyllas med kitt...?

Alla tips mottages tacksamt :)

Närbild på vitmålat fönster i behov av målning med märken efter borttagna persienner och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat fönsterkarm med hål efter borttagna persienner, behöver renoveringstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trä spacklas nog bäst med träspackel om du vill spacka igen hålen annars går det att slå i och limma in en träplugg som slipas till om man inte vill spackla de större hålen.
En del blandar sågspån och trälim för att fylla hål.
Du kan alltså göra lite som du vill.

Angående vad du bör använda för produkter att måla med så finns det många åsikter om det.
Enklast är att fråga i färghandeln.

Jag är ingen målare och det är inte mitt expertområde.
 
  • Gilla
lenaangelika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.