Hej! Håller på och färdigställer stora rummet i källaren. Har lagt Nivellgolv (ventilerat) med parkett och ska bara snygga till framför öppna spisen med lite klinker. Just nu ligger det tegel där, och jag har kanske 18-20mm till nivån på parketten. Tänker att fixen bygger kanske 4mm och klinkern ungefär 7. Vill gärna ha lite till. Funderar på om jag kan lägga en skiva renoveringsgips och klinkra på den, vilket skulle ge mig ganska bra nivå på det färdiga golvet.. men hur fäster jag den bäst mot teglet så allt ligger stabilt och stumt? Bifogar bild på projektet.

(Eller det kanske skulle räcka med att limma klinkern på gipset liggande på teglet och köra med silikonfog? Har ingen aning om hur praktiskt detta vore, men det är ju inte ett helt golv direkt...)
 
  • Källargolv med övergång från tegel till ett installerat parkettgolv, bredvid en spis med planer för klinkerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skånepöjk
Lägg mer fix?

spackla med fix, vänta 24h lägg på ny fix tills du kommer i rätt höjd.

eller så lägger du extra mycket fix direkt
 
Får nog köra första varianten i så fall, även om jag använder 10mm kam blir det väl bara runt 5mm när klinkern är lagd?
 
Ja, bygg på med fix om du inte vill flytspackla. Ingen renoveringsgips på golv i vart fall.
 
OK, jag kör på det då. Skulle nog behöva täta en hel del om jag ska flytspackla så undviker det.
 
Körde du på fix i flera omgångar har för att bygga upp? Har exakt samma situation så det vore kul att veta hur du gjorde och om det blev bra?
 
Hej! Jag lade på ett lager fix. Kanske 8-10mm i snitt. Lade plattor med fixkam på det några månader senare. Blev bra och allt verkar sitta som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.