Halloj,

pga lite utrivna väggar etc så har jag nu tre olika trägolv som ska bli till ett. För att uppnå detta så ska jag lägga ett 14mm furugolv (byggmax) över hela klabbet. Två av golven är i hyfsad nivå redan och består av 30mm granplank, de behöver bara jämnas ut lite här och där. Men det tredje (hallen) är ett 20mm parkettgolv som ligger ca 13mm lägre än de övriga.

Min första tanke var att lägga 12mm golvgips i hallen, men jag misstänker att efter slipning av de övriga golven så kommer 12mm att bygga för högt. Som jag ser det återstår två alternativ:

1. Flytspackla hallen (ca 9kvm) så att det bygger upp till rätt nivå efter att de andra golven är slipade och jämna.

2. Slipa ner de andra golven (ca 30kvm) runt 13mm så att de kommer "ner" till hallgolvets nivå. Plankorna på de golven är ju tjocka så det finns ju att ta av. Känns dock extremt omständligt och även onödigt.


Vad kan det finnas mer för alternativ? kliar mig i håret och försöker hitta bästa lösningen.

Tack på förhand!
 
Flytspackla är det bästa alternativet. Dock så är flytspackel ganska dyrt och ska man spackla 13 mm x 9 kvm så blir det många säckar.

Kanske att man kan "grunda" med "flytbetong" för att sedan bara toppa av med spacklet. Glöm inte att lägga in golvvärme.

Att slipa ner 30 kvm x 13 mm skulle jag aldrig ge mig in på.
 
Stort tack för tipset! Det blir flytspackling d^_^b


vojma skrev:
Kanske att man kan "grunda" med "flytbetong" för att sedan bara toppa av med spacklet. Glöm inte att lägga in golvvärme.

.


Förutom att det är skönt med golvvärme, varför måste man lägga in det? Blir det kallare just av att man flytspacklat innan? Jag bor i bostadsrättslägenhet och vattenburen golvvärme kommer inte styrelsen gå med på. Elburen värme känns onödigt eftersom vattenvärmen ingår i hyran, och elburen då skulle bli en extra kostnad.
 
Självklart behöver man inte lägga in golvvärme och om omständigheterna är som du säger så är det kanske inte försvarbart. Dock så är det bekvämt med golvvärme i hallen som snabbt torkar upp fukt som följer med skorna in. Du kanske inte behöver lägga in i hela hallen utan bar just innanför dörren.
 
Nu vet jag ju inte om man kan göra så men en tanke som slår mig är att lägga 9mm "renoveringsgips" först i hallen och sedan flytspackla.
Gips är billigare än spackel!
 
CCPusher skrev:
Nu vet jag ju inte om man kan göra så men en tanke som slår mig är att lägga 9mm "renoveringsgips" först i hallen och sedan flytspackla.
Gips är billigare än spackel!
Jag har också funderat på det, men har inte sett någon som rekommenderar det för golv... kanske håller ändå? :)

Sen har jag läst om vissa som lägger golvmasonit i massa olika tjocklekar... Hur blir det om man spikar 6 mm masonit först och flytar på det? Kanske inte är värt så mycket, men att komma upp 6mm sparar jag 400 spänn på om man kollar på byggmax flytspackel
 
T
Nej, absolut ingen masonit, alldeles för klent. Nej, var inte dumsnål men ynka 400 spänn och gör det ordentligt istället. Kostar mer att göra om.......
 
Om du ska flytspackla så måste du se till att det inte finns några hål som det kan rinna ner genom. Tänk på att spacklet ska ha ungefär samma viskositet som filmjölk.

När man blandar en 25kg säck brukar man få ca 13 liter massa (gäller betong), kanske lite mer när det gäller flytspackel eftersom den innehåller mer vatten. Låt oss säga att du får 15 liter/säck.

För att spackla upp 9kvm x 13mm går det åt 900 x 0,13 = 117 liter -> ~8 säck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.