Vi håller på att göra om i källaren, och har nu kommit så långt att vi gjutit in golvvärmen och skall börja flytspackla och lägga klinker. Tyvärr är golvet ojämnt på grund av slarv vid gjutningen, och diffar som mest 4 cm (!). Att flytspackla upp allt till den högre höjden känns onödigt, både i tid, pengar och att vi förlorar värdefull takhöjd. Vi har försökt slipa ner golvet med vanlig slipmaskin, vilket fungerar, men inte är speciellt effektivt och dammar något sanslöst (vilket gör att man kan slipa en knapp kvadratmeter åt gången, sedan är sikten noll).
Är det någon som har bättre tips på hur vi kan göra för att få ner knölarna? Kan man försöka bila lite försiktigt? Eller tror ni det hjälper att helt enkelt vattna betongen innan man slipar? Andra idéer?
 
Hyr annars en luftrenare om ni tycker slipningen fungerar.
 
Hyr en betongfräs så går det ganska fort, ett fruktansvärt oljud och ganska dyrt, men lidrigt.

Jag har bilat ner några mindre knölar och det dammar inte så farligt jämfört med att slipa.
Att vattna innan man slipar verkar inte heller ha någon effekt......jág har provat det med.....
 
Tack för tipsen!!
 
Hej!

Fastande på denna tråden i och med jag har samma problem.

Jag har ojämnheter samt en stor puckel (gränsar mot annat rum) som jag vill slipa ner. Det är säkert 12-13mm som måste slipas ner på en yta av 4-5 kvadratmeter.

Vad är bästa sättet samt hyrpris: en betongslip eller betongfräs?
 
Betongfräs, tror hyran börjar på 1500:- ungefär.
 
skulle ju fungera med en ABS-slip med en ganska grov skiva till (ej papper) då kan man ju koppla dammsugare direkt till slipen (ganska dyrt om man ska hyra allt iofs) ..
 
Kanske tom värt pengen om en fackman skulle göra det?
 
skorpionen72 skrev:
Kanske tom värt pengen om en fackman skulle göra det?
nej. de e inte så avancerat bara onödigt att betala för om du frågar mej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.