Tänkte ersätta badkaret med dusch. Problemet är bara att golvbrunnen sitter under karets utlopp och blandaren i andra änden av badkaret. Rören går öppet längs med golvet från vänstra sidoväggen och längs med hela badkaret, alltså från vänster till höger fram och upp till blandaren. Kallvattnet har dock en T-korsning, då det röret fortsätter längs väggen till toalettstolen. Se bilden.

Jag vill ju ha blandaren och duschslang på väggen där golvbrunnen är, så hur gör jag bäst?

- det jag föredrar, att kanske kunna förkorta rören genom att böja rören uppåt redan vid badkarets vänstra del där de går längs golvet på väggen och sedan montera blandaren ovanför. Då måste jag montera en T-korsning nedtill igen för att dra vidare kallvattnet till toalettstolen.
- eller direkt från där blandaren sitter nu böja en 90 graders sväng och horisontellt leda tillbaka rören på mitten av väggen till där jag vill montera blandaren. Då slipper jag problemet med kallvattenröret till toalettstolen.
- alt. dra uppåt först och längs väggen tillbaka som man gör nuförtiden. Men det känns krångligt, då allt annat ändå är äldre standard.

Tappvattenledningarna kommer in i badrummet från vänstra väggen nedanför badkarets vänstra del, där det också avstängningskranarna sitter. Kanske är det lika bra att dra om allt därifrån.

Kommer anlita en rörmokare, då jag inte kan detta och det måste bli professionellt gjort, men vill slippa dra om alla rör. Badrummet renoverades för 14 år sedan och det finns inget certifikat på jobbet eller så. Verkar däremot gjort av professionell person.

Badrum med badkar och synliga rör längs väggen, grön linje visar planerad rörförändring för duschinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
En rörmokare kan kröka om rör eller sätta in nya delar så att blandaren kan sättas någon annanstans och så att toaletten ändå får vatten. Hen vet vilket sätt som blir bäst också.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En rörmokare kan kröka om rör eller sätta in nya delar så att blandaren kan sättas någon annanstans och så att toaletten ändå får vatten. Hen vet vilket sätt som blir bäst också.
Okej, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.