Vi ska göra i ordning en gäststuga. Det är ett gammalt hönshus på ca 20 kvm som ska få ett sovloft. Det kommer bli ca 20 cm isolering i taket. Väggarna är typ lecablock.
Tanken är att det främst ska användas sommartid men även kunna utnyttjas under vintern. Övrig tid på vintern behöver det bara vara frostfritt.

Funderar på vad som är bästa sättet att värma upp detta med?

Det jag funderar på är en värmepump eller vanliga elradiatorer:

Värmepump luft/luft:

Tänker isåfall en billigare modell, tex Jula för ca 8000 kr.
+ Relativt billigt att installera.
+ Går även att kyla med.
- Fungerar kanske inte så bra att bara hålla det frostfritt?

Oljefyllda elradiatorer:
+ Billigt att installera.
- Dyrt om vi ska använda det mycket under vintern.

Någon som gjort liknande och vad är då erfarenheten?
Funkar det bra med en värmepump på så liten yta? Och att köra låg temperatur när det inte används?
 
Om gästrummet bara skall användas sporadiskt skulle jag föreslå ett enkelt elelement i form av ett elelement med fläkt. Sånt här ungefär:
411144.jpg
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmeflaktar/konvektorelement-411144/#tab02

Värmer upp snabbt, och minimal investering, 100 kronor.
Sedan, om användningen ökar, kan du fundera på exklusivare installationer, t.ex. luft/luft-värmepump.

Men är det mest använt på sommaren behövs ju ingen uppvärmning alls.

Har själv ett liknande element i gästrummet på vår ouppvärmda vind.
Ingen har klagat hittils :)
 
Det är ju onekligen det billigaste att installera!

Stugan kommer nog även hyras ut en del och då tänker jag att det ska vara lite mer permanent/fast installation. Därav oljefyllda element eller en pump.

Men pris per effekt är ju oslagbart med ett konvektorelement. Ska jag ha samma effekt med oljefyllda radiatorer är det ju flera tusen kronor.
 
Nej. Inga oljeradiatorer. Det är gammal lösning när termostaterna var av sämre klass. Vill du ha ett bättre elelement än det ovan så ska du välja ett med elektronisk termostat. Så har du jämn go värme. De kostar ca 400-500 kr.

Jag röstar på att börja med ett eller två element och välj värmepump om du vill använda utrymmet mer än bara några gånger per uppvärmningssäsong.
 
Är dom inte oljefyllda fast det är elektronisk termostat?
 
M
Fastna inte för oljefyllda radiatorer. De är långsamma, dyra och inte mer effektiva än vanliga luftkonvektorer som KoW länkade till. Du ska köra dom i många år innan du tjänat in luft-luft värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.