Hej
Jag skall bygga ett isolerat förråd på ca 11m2. Jag tänker gjuta en platta som som grund (isolerad). Tanken är att ha en temp ej lägre än ca 10 grader.
Vad är det bästa (läs billigaste) sättet att värma förrådet?
Oljeradiator med temperaturvakt eller gjuta in el-slingor i plattan.Eller vattenslingor, men hur skulle det vattnet värmas utan alltför dyr utrustning. Vi har ju det vattenburna systemet i vårt hus men denna byggnad ligger ett par meter från förrådet. Ser det som krångligt och dyrt att dra slingor därifrån.
Väldigt tacksam för kunniga råd.
 
  • Gilla
Thuresson
  • Laddar…
Hej,

Jag står inför ett identiskt projekt och jag tänkte använda mig av el värmegolv (typ T2 eller liknande) för att slippa element och för att slippa vattenrörsdragningar.

Elvärme är ju såklart inte det billigaste men jag ser inte något annat vettigt alternativ.

Vatten går bort för att kostnaden att gräva ned rör från huset osv vida överstiger vad jag någonsin kan tjäna på en sådan installation.

Luft/luft går bort pga. av inköpskostnad och storlek.

Olje/el-element går bor pga. storlek, ingen dum lösning egentligen men om man ändå ska gjuta så kan man ju i mitt tycke lika gärna lägga elementet i golvet.
 
Ett vanligt el-element under de här förutsättningarna, du har inte angivit isolertjocklek men har du 95mm eller mera i väggar och 145/190mm i tak så kommer det inte att förbruka mycket el vid 10 grader vintertid i Stockholmstrakten.
Elslingor i golv har man för att ge bättre komfort utifrån "kalla" golv.
 
NilsJohan skrev:
Hej
Jag skall bygga ett isolerat förråd på ca 11m2. Jag tänker gjuta en platta som som grund (isolerad). Tanken är att ha en temp ej lägre än ca 10 grader.
Vad är det bästa (läs billigaste) sättet att värma förrådet?
Utan att egentligen veta skulle jag gissa på att en vanlig elradiator av valfri sort är både enklast och billigast om förrådet är nytt och någorlunda välisolerat.

10 grader låter som du vill ha frostfritt men egentligen inte tänker vistas där speciellt mycket. Räcker det inte med 5 grader då?
 
Hej
ang gradantalet: Jag vill ha möjlighet att ha en frysbox där inne. Vad jag förstår skall det inte vara för kallt då. Har hört många varianter. Har tolkat det som om runt 10 skall det gå (även om tillverkarna rekommenderar en högre min temp).
 
Köp ett enkelt elelement på 700-800W med elektronisk termostat. Beroende vad du kommer att dra för el till friggeboden så får du sedan välja 230 alt 400 V modell.
 
Normalt blir det alltid dyrare att värma med golvvärme än med element. Och komforten som golvvärmen ger existerar inte om du bara värmer till 10º. Så om det bästa är detsamma som det billigaste tror jag det blir svårt att slå ett elelement. Kan du koppla på dig på husets värmesystem kanske du kan sänka driftkostnaden, det beror på hur du värmer huset. Men det lär också dra upp installationskostnaden ordentligt.
 
Ok. Jag struntar i att gjuta in slingor av något slag och kör in ett element helt enkelt.
Tack så mycket för era svar.
Nästa år kör vi frågan hur man bäst värmer ett till huset intilliggande uterum. Men det är nästa års projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.