Håller på att renovera och fixa med en sommarstuga från 60-talets slut. I helgen tänkte jag försöka komma in i krypgrunden under en av byggnaderna och efter ett antal varv runt kåken insåg jag att det inte finns någon som helst möjlighet att ta sig in. Enda öppningarna som finns är ett par små ventiler.

Vad är egentligen enklaste och bästa sättet att ta sig in i krypgrunden vid en sådan här situation? Vågar man bila upp ett hål i grundmuren (murade hålstensblock) eller ska man satsa på en nedstigningslucka från golvet? Vill kunna ta mig ner för att se om det behövs rensas upp och eventuellt få ner en avfuktare.

Idéer? Förslag? Någon som råkat ut för något liknande?
 
Jag skulle göra en lucka i golvet i något utrymme som kan anses lämpligt. Enklast tror jag, utan att ha sett hus och grund förstås. Men som det låter.
 
Vår första tanke var att gå genom golvet. Återstår att se om man kan få till en bra lucka utan att det blir oisolerat.
 
Finns det verkligen ingen lucka eller golvplatta man kan lyfta i någon garderob under någon matta ?
 
Inget som jag har hittat. Rätt så förvånad själv får jag ju säga. Trägolv i hela stugan så en lucka borde synas tydligt, och det har kikats överallt. Fast med tanke på vissa andra byggtekniska lösningar så borde jag inte vara förvånad. Fraserna: "Djävla klåpare, varför gjorde du inte rätt från början?" och "Hur fan tänkte de här..?" har yttrats mer än en gång under renoveringen.
 
Jag skulle välja att göra en lucka i grunden. Betydligt enklare om du behöver transportera material sedan. Se bara till att den inte hamnar under något bärande.
 
Har du kollat under spisen?
 
Jag skulle inte göra hål i golvet. Svårt att få helt tätt, alltid viss fukt från krypgrunden. Svårt att isolera på bra sätt.
Hade börjat med att ta bort en av ventilerna, lyst med ficklampa för att få ett hum om läget.
Om du vill komma in så gör ett hål i grunden som du sedan kan göra en lucka till. Genom att förhoppningsvis se en del genom ventilhålet kan du bilda dig en uppfattning var det är lämpligt att göra ett hål i grunden.
 
Pappas hus som jag skulle sälja för 20 år sedan. Pannan tappade tryck och jag trodde på läcka. Ville in under grunden och titta.
Jag slog mig in genom betonghålstenen. Gjorde sedan en lucka. Det är en fördel att kunna komma under huset för inspektion!
 
Tja

Isolerade svärföräldrarnas sommarstuga i sommras. Vi tog helt enkelt dit en liten grävmaskin som fick ta upp ett hål i marken intill grunden. Då fick vi ett stort hål att frakta igenom all lös skit som låg inunder som inte skulle ligga där och vi fick även in frigolitskivorna vi isolerade med.

De har även en lucka ner i krypgrunden, men den är framförallt ner till en jordkällare som är byggd i krypgrunden.

Hur ofta ska man ta sig in under huset?!? Väldigt sällan/alldrig förmodligen. Gräv upp ett ordentligt hål så ni kan ta er in och ut. Passa på att ta bort allt fuktbärande skrot som ligger in under...

Kan väl även säga att det är bland det värsta jag gjort... Att isolera krypgrunden. Ligga och åla i sand och skräp. Det regnade, så frigolitskivorna blev blöta och täkta med sand. Mycket sand i ögonen och mellan skinkorna... :) Även en massa gullfiber och annat skoj... Det tog nog 15 timmar att isolera 80 kvm...

/Johan
 
Såga hål i golvet du, försök hitta var reglarna ligger, de vill du ju inte såga av ;)
Placera luckan under en matta där nåt bord ska stå t.e.x. (då kan du ha en matta över luckan)
Sen läktar du på i nederkant av golvreglarna, på dessa lägger du brädor löst, sen vindpapp, sen lägger du dit isolering
Se till så isoleringen ligger tajt mot intilliggande ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.