Hej!

Har ett kallgarage med lite väl hög luftfuktighet och funderar på bästa sätt att sänka den?

Två av garagets väggar är motfyllda med jord 1,5 meter upp, kanske bidrar det och eventuellt dålig dränering till fukten. Oklart.

Jag har en luftvärmepump i garaget som jag dock hittills bara använt på vintern för att hålla temperaturen uppe, skulle det göra skillnad att använda den även sommartid? (Panasonic nz25yke) Vilken temperatur ska den i så fall sträva mot?

Man kunde också införskaffa en avfuktare kanske, är det smartare?

Eller något helt annat?

Ventilationen är genom självdrag så vitt jag kan se … verkar bara finnas en ventil i bakre hörnet av garaget.

Jag förstår mig egentligen varken på mitt garage eller luftfuktighet, så alla tips mottages tacksamt!
 
En ventil gör inget drag, du behöver en lågt placerad ventil och en högt placerad. Kolla om pumpen har något läge för avfuktning, annars värme om det behövs? Är den isolerad och finns ångspärr/broms?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En ventil gör inget drag, du behöver en lågt placerad ventil och en högt placerad. Kolla om pumpen har något läge för avfuktning, annars värme om det behövs? Är den isolerad och finns ångspärr/broms?
Tack för svar!

Så vitt jag kan se finns bara en ventil, högt upp och längst bak. Sen är det klart att garageporten väl släpper igenom en hel del luft, men kanske inte tillräckligt?

Pumpen verkar kunna avfukta (genom att milt fläkta ut luft, 18 grader eller varmare), jag förstår inte på vilket sätt det fungerar avfuktande, men står så i alla fall …

Att höja tempen till 18 grader i garaget, sänker det luftfuktigheten?

Angående isolering och fuktspärr vet jag inte tyvärr. Det är hälften betongväggar och övre halvan gipsskivor, så någon form av isolering känns som det det finns …
 
Ok. Vad är problemet med luftfuktigheten? Har du mögel ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Hej!

Har ett kallgarage med lite väl hög luftfuktighet och funderar på bästa sätt att sänka den?

Två av garagets väggar är motfyllda med jord 1,5 meter upp, kanske bidrar det och eventuellt dålig dränering till fukten. Oklart.

Jag har en luftvärmepump i garaget som jag dock hittills bara använt på vintern för att hålla temperaturen uppe, skulle det göra skillnad att använda den även sommartid? (Panasonic nz25yke) Vilken temperatur ska den i så fall sträva mot?

Man kunde också införskaffa en avfuktare kanske, är det smartare?

Eller något helt annat?

Ventilationen är genom självdrag så vitt jag kan se … verkar bara finnas en ventil i bakre hörnet av garaget.

Jag förstår mig egentligen varken på mitt garage eller luftfuktighet, så alla tips mottages tacksamt!
Vad har du för Rh och temperatur?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Vad är problemet med luftfuktigheten? Har du mögel ?
Japp, på lite textilier som råkat bli liggande där … fuktigheten ligger på 68 % nu så inte tvär högt men ändå tillräckligt för mögel tydligen. Säkert högre fuktighet när det regnat mycket och ofta den senaste tiden
 
Fattar , på med pumpen och ta upp en ventil lågt i motsatt vägg om det går. Du kan ta en justerbar variant.
 
K Kane skrev:
Vad har du för Rh och temperatur?
Just nu med en avfuktare igång 17,5 grader och RH 69%.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fattar , på med pumpen och ta upp en ventil lågt i motsatt vägg om det går. Du kan ta en justerbar variant.
Ska bli 😊 Garaget är rätt avlångt och en ventil sitter högt upp längst bak. Skall ev ny ventil sitta långt ner och långt fram i garaget eller mitt emot nuvarande ventil?

Eller kvittar det kanske?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Just nu med en avfuktare igång 17,5 grader och ej 69%.
Vadå "ej"?
Jag har 75% utomhus och 58% inomhus nu så dina värden är väl bra.
Sverige utomhus enligt SMHI nu,
Karta över Sverige som visar luftfuktighet vid olika platser kl. 19:00; fuktighetsvärden varierar mellan 34% och 94%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Vadå "ej"?
Jag har 75% utomhus och 58% inomhus nu så dina värden är väl bra.
Sverige utomhus enligt SMHI nu,
[bild]
Skrev fel, sorry. Fuktighet (rh) just nu 69% med avfuktare igång…
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Ska bli 😊 Garaget är rätt avlångt och en ventil sitter högt upp längst bak. Skall ev ny ventil sitta långt ner och långt fram i garaget eller mitt emot nuvarande ventil?

Eller kvittar det kanske?
Lågt och långt ifrån den andra är bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lågt och långt ifrån den andra är bra.
Tack för tipset! Det förbättrar ventilationen förstår jag! Men behövs även en värmekälla av något slag för att hålla luftfuktigheten låg eller räcker det med bättre ventilation tror du?
 
johan_T johan_T skrev:
Tack för tipset! Det förbättrar ventilationen förstår jag! Men behövs även en värmekälla av något slag för att hålla luftfuktigheten låg eller räcker det med bättre ventilation tror du?
Vet ej, kanske både och.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Tack för tipset! Det förbättrar ventilationen förstår jag! Men behövs även en värmekälla av något slag för att hålla luftfuktigheten låg eller räcker det med bättre ventilation tror du?
En badrumsfläkt gjorde som dag och natt för mig i mitt garage. Att gå från fukt på samtliga plåtdetaljer till att det alltid är snustort.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.