Svärfar börjar bli allt mer sjuklig och kan tyvärr inte ta hand om sitt fritidshus längre. Jag och min fru har tagit över skötseln och vi tänkte också bo där.

Nu under vintern har varit där två gånger. Första gången låg mängde av döda flugor i badrummet. Stora svarta. Nästa gång vi kom låg det döda flugor av samma sort i hela huset. Massor... Det låg också en del mindre flugor vid fönstren.

Huset är ett typiskt fritidshus i trä med krypgrund och "krypvind". Står ouppvämt på vintern. Hur ska man kunna lokalisera var frlugorna kommer ifrån och hur ska man bli av med dem? Gissningsvis är det vinden som är ett problem...
 
M museo12 skrev:
Svärfar börjar bli allt mer sjuklig och kan tyvärr inte ta hand om sitt fritidshus längre. Jag och min fru har tagit över skötseln och vi tänkte också bo där.

Nu under vintern har varit där två gånger. Första gången låg mängde av döda flugor i badrummet. Stora svarta. Nästa gång vi kom låg det döda flugor av samma sort i hela huset. Massor... Det låg också en del mindre flugor vid fönstren.

Huset är ett typiskt fritidshus i trä med krypgrund och "krypvind". Står ouppvämt på vintern. Hur ska man kunna lokalisera var frlugorna kommer ifrån och hur ska man bli av med dem? Gissningsvis är det vinden som är ett problem...
Kolla på vinden. Vissa flugor kan övervintra genom att sätta sig i klunga (kan bli ganska stor klump med flugor), varvid de värmer varandra. De inners kanske överlever, men de ytterst trillar av och flyger runt en stund innan de fryser och svälter ihjäl. De har väl hittat in på något sätt.
 
nikasp
Standard i vårt torp men nu när jag lägger om taket blir det insektsnät i metall och se till att täta överallt där de kan komma in. Jag märkte att de bl.a. hade en smitväg in när jag drevade runt ett fönster och även bodde mellan innertak lockbrädorna ovanför.
I vintras vaknade de till när vi drog på värme så jag fick dammsuga bort surrande flugor varje kväll innan läggdags. Inte dödskul om de är väldigt många (vi har normalt inte så illa som hos svågern).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.