Jag ska lägga golv i en utbyggnad som ser ut enligt bild

Två rektangulära former, en orange märkt "Bef golv", en vit med text "Skarv eller inte?", fråga om kontinuitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det befintliga golvet slutar så som bilden ovan. Jag har tagit bort en smal remsa som var figursågad mot gamla ytterväggen för altandörr och liknande så att jag har en ren skarv att lägga det nya golvet mot.

Mitt "problem" är att jag har försökt mäta hur många rader med nytt golv som går åt, och om jag lägger från det gamla golvet utan någon skarv mellan rummen har jag endast nån cm att spela mot när jag kommer fram till fönstren i det nya rummet (till höger). Med otur blir det alltså endast nån cm fram till golvlisterna, och det är väl tveksamt om man kan skarva ett parkettgolv på det sättet? Sen finns det ju alltid risk för mätfel.

Hur hade en golvläggare gjort? Valt en skarv mellan rummen och en eklist för att täcka, så att man får justermån, eller matat på utan skarv och hoppats på det bästa? Som sagt, det rör sig om nån cm hit eller dit för att golvet ska gå ändra bort till höger eller inte utan att skarva. man vill väl inte ha för liten skarv heller kan jag tänka mig. Värsta scenario är ju om golvet slutar kanske endast 1 cm från golvsockeln.

Tips, råd?

/S
 
BirgitS
Precis som du skriver så vill du inte avsluta med en bit som är 1-2 cm bred för det kommer inte att hålla i längden. Det finns ju färgmatchade övergångslister, T-profiler etc. som gör att det nästan inte syns att golv är skarvade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis som du skriver så vill du inte avsluta med en bit som är 1-2 cm bred för det kommer inte att hålla i längden. Det finns ju färgmatchade övergångslister, T-profiler etc. som gör att det nästan inte syns att golv är skarvade.
Ja jag misstänkte nästan det, med lite tur klarar jag mig och golvet kommer precis under golvsocken vid "mållinjen" till höger, men jag har mätt flera gånger med olika måttband och det är verkligen på gränsen.

Lägger jag en övergångslist liknande de vi har i övriga huset kommer jag att få god marginal och slipper oroa mig.

https://woody.se/innemiljo/vagg-tak/innerdorrar/karmar-trosklar/troskel-9-x-120-mm-ek-200-cm

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.