Ska på Swedbank i morgon o förhoppningsvis avsluta kreditivet. Kollade därför runt lite och fick följande siffror:

Nordea 4,94
HB 4,85 (m. låneskydd)
LF 4,99

Hur mycket kan man snacka ner siffrorna i dessa dagar?
 
DnB NOR har ju en officiell ränta på 4,80%, så 4,60-4,70% borde inte vara några problem. Har man rätt banktjänsteman, tur, tid, energi, kunskap och förhandlingsposition kan man komma ner mot 4,40%.

/Pontus
 
4,40??. 0,15 över styrränta.¨Då ska man vara duktig.

Har 4,80HB.
Ska göra ett försök att få ner den...

Nån som har lägre?..:)
 
4,95% Sparbanken Finn
(eller egentligen 0,30% rabatt på SBAB 3 månaders ränta). De har samarbete på ngt sätt.

Gäller både lån och byggkreditiv.

När ni skriver er rörliga ränta bör ni ange om den är helt rörlig, 1 månads, 60 dagars eller 3 månaders.
Annars är det inte lönt att jämföra.

SEB erbjöd tex 4,56% helt rörlig (innan den senaste RB höjningen på 0,25%).
Då fick vi från Finn 4,75% (3 månaders).
 
wide skrev:
4,40??. 0,15 över styrränta.¨Då ska man vara duktig.

Har 4,80HB.
Ska göra ett försök att få ner den...

Nån som har lägre?..:)
Jo precis, men 4,60-4,70% borde bara kräva att man går ett par varv runt bankerna och låter den bjuda under varandra. 30 dagars Stibor är 4,47% och jag tror det är mycket svårt att komma under den nivån.

/Pontus
 
4,85 blev det och 4,67 med låsning på några år. Kan inte säga att jag är helnöjd, men nu är i alla fall saken ur världen för den här gången.
 
Fick du 4,85% på helt rörlig ränta eller korttidsbunden (1, 2 eller 3 månader)?
 
Det var visst en korttids 2mån
 
Då är 4,85 ganska bra.
Har för mig att den helt rörliga ligger lite lägre hos några av bankerna (med rabatt alltså).
Träffade 5 olika banker precis innan räntehöjningen och då var det så.

Tycker dock att 4,85% för en 2 månaders är klart godkänt och realistisk till skillnad vad man hör ibland.

häls.
 
Men 4,85 är väll inge bra?. Man får ju 4.84 hos Sbab utan prut?

Sen är ju daxränta det bästa!. Ge mig en själ att inte ha det??.
 
Det finns ju saker som kan väga upp, som låneskydd, bra bankkontakt, samma ränta på ev topplån som på bottenlån osv. Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket jobb det är värt att få ner räntan ytterligare några punkter.

/Pontus
 
Jag resonerar som du Wide.
OM man ändå vill ha bunden ränta skulle jag viljla ha bunden till minst fem år så man får någon bundenhet värd namnet. Att binda till ett år är ju poänglöst. Vad räntan är om ett år kan man ju gissa ganska träffsäkert med viss felmarginal.
 
Självklart, ska man ha mer krav än bara låg ränta. Låneskydd, EJ helkund( krångligt när jag byter bank), bättre sparränta än deras officiella bla.

Att binda är bara att hjälpa bankerna att få fast kunder........tycker de tjänar tillräckligt med miljarder på fonderna...:))
 
wide skrev:
Men 4,85 är väll inge bra?. Man får ju 4.84 hos Sbab utan prut?

Sen är ju daxränta det bästa!. Ge mig en själ att inte ha det??.

Visserligen vill man ha lägst eller i alla fall riktigt låg ränta på sina lån men som Pongu skriver finns det även andra värden.

På 1 Mkr gör 0,10% ca 58 kr/mån (efter skatteavdrag) då börjar det kännas som om det som Pongu skriver att
det kan finnas annat som är viktigare. Bra kontakt som är smidig att arbeta med, ställar upp vid andra tillfällen
om/när man bygger till eller när/om något går sönder som man måste ha någon kredit/lån för.
Kanske även andra tjänster, avgifter som man kan förhandla om.
Telefon, internet, andra konton...

Har man ett kreditkort som man utnyttjar lite till och från så äter detta snabbt upp de 58 kr man tjänade på bolånet.
 
wide skrev:
Men 4,85 är väll inge bra?. Man får ju 4.84 hos Sbab utan prut?

Sen är ju daxränta det bästa!. Ge mig en själ att inte ha det??.
4,85 är 0,01% högre ..... skulle det vara så mkt sämre?
Lägg till infon som folk skriver ovan så......

Hos SBAB har du ingen prutmån....punkt slut....
Tar du den 4,84 hos SBAB så får du även ta deras övriga räntor. Min bank ger mig 0,3% rabatt på alla SBABs vanliga räntor(dvs ej på deras 4,84). Jag har en bra personlig kontakt som jag värdesätter mer än 0,01% på mitt rörliga lån.
4,84 är dessutom ett engångserbjudande (just nu iaf). Därefter får du byta till deras 3 månaders ränta.

Har du inget annat för dig än att byta mellan SBAB och något annat så varsågod.

Jag upprepar det jag skrev ovan.
4,85 är idag ganska bra på en 2 månaders korttidsbinding.
Det finns säkert de som lyckas bättre och sämre.

Jag har dock lärt mig en del under mina samtal med banktjänstemän.
De använder sig av olika lockmedel beroende på kundens situation.
Att du får en bra rörlig ränta medans någon annan får en bra 5 års ränta är för att de kollar upp hur din ekonomi ser ut och använder sig av dina svagheter för att binda dig som kund.

Att bara jämföra en av sina räntor är därför missvisande.
Däremot att titta på totalkostnaden mellan olika banker för samma kund är ngt jag rekommenderar er att göra.
I vårt fall skillde det ca 5000 kr första året mellan den billigaste och dyraste banken.
Den bank vi valde gav oss varken den bästa rörliga räntan eller den bästa bunda.... däremot låg de strax över de lägsta räntorna på allting.
Vad är min poäng med detta..jo.... ditt 4,84 kanske ger dig en större totalkostnad än ngn annan som har 5,00 i rörlig ränta...
Nu kommer du säkert att säga att du kör allting rörligt..... trevligt för dig iså fall..... jag är dock inte beredd att "gambla" med min familjs ekonomi....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.