Vad har ni blivit erbjudna för rörliga räntor under månaden?

Fick ett erbjudande om reporäntan + 0.3 alltså 4.3% på ett helt rörligt lån hos SHB.
Belåning 90% rent bottenlån vid köp av villa lånebelopp 1143000kr. Efterlevandeskydd ingår

Ska jag vara nöjd med detta eller fortsätta pressa?

/db
 
Vi har belåningsgrad på 80% och lån på 2,9milj helt rörligt hos Seb.
Vi betalar 4.25% men hos Seb ligger den rörliga egentligen på 5.65%
så vi har alltså 1.40 i rabatt konstigt system kan tyckas.

Jag tror nog du kan vara nöjd med din ränta, ett lägre lånebelopp ger trots allt
mindre förtjänst hos banken och därför sämre förhandlingsläge.
 
db21 skrev:
Vad har ni blivit erbjudna för rörliga räntor under månaden?

Fick ett erbjudande om reporäntan + 0.3 alltså 4.3% på ett helt rörligt lån hos SHB.
Belåning 90% rent bottenlån vid köp av villa lånebelopp 1143000kr. Efterlevandeskydd ingår

Ska jag vara nöjd med detta eller fortsätta pressa?

/db
Jag skulle vara mer än nöjd. Grattis till en bra förhandling! Se bara till att rabatten följer er utan smyghöjningar från bankens sida.

//Impossible
 
Vi har repro + 0,25 sedan sommaren. Swedbank. Tycker att ni har lyckats bra!
 
Vi står inför att bygga under 2008 och har varit till två banker, bästa räntan hittils är 4.75 % (20071219) för rörligt lån samt ränta på byggnadskreditivet.

Men det som känns mer öppet är vad man kan få på dem längre produkterna, och hur vet man att man fortsättningsvis får samma rabatt som när man skriver på?

/Idag skulle jag välja 40 % rörligt, 30 % 2 årig och 30 % 5 årig.. vad har ni för upplägg?/

Tidigare har jag jobbat lite med elderivat och ofta blir resultatet att man skulle valt rörligt pris, men räntekostnaden är ju lite mer avgörande för den personliga ekonomin och då blir man genast mer feg.

//begge
 
Skrev under idag på 4.3%. 30 punkter över reporäntan. Avtalet med 30 punkter över repon gäller i tre år eller tills jag ev vill binda lånen. Får känna mig nöjd trots att vissa pressat något ytterligare. Känns bra att äntligen vara husägare efter minst 30 husvisningar och flera budgivningar.

Har redan börjat renovera badrum hall och vardagsrum i huset.

/db
 
En fråga om Sv Fastighetsförmedling, de har ju Dnbnor som utlånare. Jag tycker att de verkar ha bra ränta. Men kan jag få lägre ränta genom att säga att jag har bättre ränta på annan bank. Vi ska skriva kontrakt på torsdag 27dec.
Lite sent påtänkt kanske. men någon kanske vet. //Tack// Rebecka
 
rebecka skrev:
En fråga om Sv Fastighetsförmedling, de har ju Dnbnor som utlånare. Jag tycker att de verkar ha bra ränta. Men kan jag få lägre ränta genom att säga att jag har bättre ränta på annan bank. Vi ska skriva kontrakt på torsdag 27dec.
Lite sent påtänkt kanske. men någon kanske vet. //Tack// Rebecka
Det vet man inte förrän man testat. Självklart ska du försöka få ner räntan men jag tror inte på "förhandlingar" där man bluffar. Om du verkligen har ett bättre erbjudande från en annan bank har du inget att förlora.

Tänk på att allt inte handlar om hur många hundradels procent man får ner räntan utan att din totala ekonomi blir så bra som möjligt. Den där lilla skillnaden i ränta är faktiskt inte speciellt mycket pengar om man verkligen räknar efter. Så förhandla STORT, dvs om din totalekonomi.

Lycka till!
 
Viktigt att tänka på också är andra saker än några punkter hit och dit. Låneskydd är ett exempel som kan vara värt nån hundring i månaden. Jag kontrollerade DNB nors låneskydd och det var mycket begränsat jämfört med många andra. Även en personlig bankman på orten är något man bör värdera. Allt är inte lätt att ordna via tel eller mail.

Bara ett par tankar

db
 
4,20%, helt rörligt.
 
soulm skrev:
4,20%, helt rörligt.
På vilken bank och hur mycket lånar du?
 
Drygt en miljon på SEB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.