Har sett några inlägg om bästa räntan men de börjar ju bli lite äldre och riksbankens ränta har ändrasts samt att bankernas marginaler pressats ytterligare.

Då jag ser detta lite som en sport är jag intresserad av att höra vad andra fått för räntor, var och med vilka vilkor.

Jag har förnärvarande 2,89% hos SEB. Fick det efter att FSB erbjudit det och SEB kontrade då istället för att tappa lånet. Lånet är lite drygt 2 millar bottenlån.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
För att göra tråden mer generell, så att den kan överleva ränteförändringar, så tror jag att det vore bra att uttrycka vilket påslag man har jämfört med riksbankens reporänta.

Jag börjar åt dig ;) Din rörliga ränta är reporäntan + 0,64% (reporäntan är 2,25%).

Min ligger på reporäntan+0,6%. Det går att få ca reporäntan+0,5% eller lite bättre om man krigar för tiondelar. Just nu vore alltså ett bra mål för ränteförhandling 2,75%.
 
ParkaKungen skrev:
2,84% FSB
Får jag fråga hur mycket lån du har då? Tror aldrig jag får ner den till det då jag tror jag har alldelens för lite jag ska låna, just över miljonen "bara"...
 
@Ksund, tackar. Det blir enklare med en målkurs man vet skall kunna nås. Vad har du förs storleksordning på lånen då för de villkoren?

@ParkaKungem 2,84 låter ju lysande. Berätta mer!
 
Har lån på 1,6.
Hela summan bottenlån, inget topp.
 
Jag håller just på att förhandla om ett lån på >4MSEK och har kommit såhär långt:

SBAB 3-mån 3.23% 2år 4.02% 5år 4.73
Skandia rörlig 2.93%
SEB rörlig 2.85% 2år 3.75% 5år 4.29%
Handelsbanken rörlig 2.75% 2år 3.84% 5år 4.35%
Nordea 3-mån 3.00%
FSB rörlig 2.71%

Ska prata med Nordea och FSB dessutom. Lutar åt allt rörligt. Bankerna kräver att man blir helkund för att få de här räntorna. FSBs lån är dessutom i banken och inte Spintab.

Har också insett att det finns flera olika "rörliga" räntor. Helt rörlig (FSB lån i bank, Handelsbanken, SEB), 2-månaders (FSB Spintab) och 3-månaders (Nordea, SBAB, Skandia). Finns kanske fler?

Någon som har tips på hur jag kan få ner den rörliga räntan ytterligare?
 
3,03 via Länsförsäkringar det var dom enda förutom Handelsbanken som ville låna ut pengar till oss! Hans S rular!

Lån på 2.5 mille.
 
@sollentunahuset, är det bankkontoret i kommunhuset som kan ge 2,71?
Bor själv i Sollentuna (Viby) så då kanske man skall stövla in på kontoret.
 
Har faktiskt bara pratat med dem i telefon så långt men det borde det vara. Jag bor inte i Sollentuna än så jag känner inte till centrum sådär exakt.

Nyckeln till den lägsta räntan är ju att du har en annan bank som vill åt ditt lån + att lånebeloppet är stort. De administrativa kostnaderna är i princip fasta och beror inte på lånets storlek så ju större lån desto bättre förhandlingsläge (idag i alla fall, vi får se vad som händer när RB höjer till 8% :-/ , skojar bara...)

 
HeHe. Nä några 8% på reporäntan vill vi inte veta av.

Har nu pratat med FSB i Sollentuna (det är i kommunhuset) och de kunde ordna 2,70 så det är ju lysande. Det ger ju reporäntan +0,45.
När jag ringde SEB så räknade de på det och ringde tillbaka och sade att de var tvungen att ge sig.
Så på måndag blir vi FSB kunder istället. Blir spännande!

Får tacka för tipset, hoppas någon mer kan pressa någon bank med tipsen från denna tråd.
 
För egen del så blir det faktiskt Handelsbanken för de gick t o m under 2.70% + att de har låneskydd som är värt ca 250SEK/månaden.

Slå en pling och se om de kan gå under FSB.
 
Vad ger Handelsbanken för ränta? Jag tror jag kommit rätt långt ned med tanke på att jag endast har ett 2,1 milles lån att deala med.

Låneskyddet skyddar väl även banken lite så det är ju en smart produkt om man kan få kunden att stå för priset för den. Men om de bjuder på den är det kalas!
 
På måndag blir jag kund hos SHB med en rörlig ränta under 2.60% + låneskydd. FSB ville inte gå under 2.62% som jag iofs tyckte var riktigt lågt det också. Det är ett stort lån men jag är positivt överraskad och samtidigt lätt skrämd av vilka marginaler bankerna har på sina "vanliga" räntor.

Lätt skrämd kan man ju också bli av löpsedlarna som säger att RB ska höga 1% redan i höst.

Fast lättskrämd ska man ju inte vara. :)

Nu ska vi bara hålla ihop äktenskapet, behålla våra jobb, och fortsätta vara friska... ;)

... och om en månad röstar vi bort fastighetsskatten. >:(
 
Det låter ju kalasbra! Grattis till 2,60! Då skall jag vara lite mer kaxig på gratis visa-kort och kringtjänster. ;)

Visst kan man bli skrämd över marginalerna. Risken på mitt lån torde vara näst intill obefintlig.

Jag tycker man har tjatat om höjningar i flera år. En kollega band det mesta för ett par år sen. Det var ju ingen höjdare. Har slutat tro för mycket på förståsigpåare.

Den som tar bort fastighetsskatten har min röst. *hoppas*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.