Medlemmen krillek efterlyser ett recept på pepparkaksdeg i kommentarerna till artikeln Så bygger du ett bra pepparkakshus. Det ska vi nog kunna ordna.

Du kan läsa blogginlägget här: Bästa receptet på pepparkakor
 
Får bli till att testa det receptet i år! Brukar alternera lite och har ännu inte hittat det perfekta receptet med avseende på smak och smidighet vid utbakning.
 
C
Lustigt nog har mitt släktrecept exakt samma proportioner så antingen var bagare Lindberg inte så bra på att hemlighålla sitt recept eller (kanske mer troligt) är det ett "klassiskt" recept.

Jag använder dock en annan blandningsprocedur som i mitt tycke gör det enklare att få ingredienserna att blanda sig ordentligt;
  1. Smält smöret
  2. Rör ner socker, sirap och kryddorna (ej bikarbonatet!) i smöret
  3. Låt svalna
  4. Rör ner äggen
  5. Blanda mjöl och bikarbonat separat och blanda ner i smeten.
 
Blev pepparkaksbak idag med deg enligt ovan. Ser man till att bara ha lite deg ute i taget i rumstemperatur är den lätt att baka ut och hantera.

Pepparkakorna blev väldigt bra i konsistensen, även de som gräddades på lite väl mycket. Däremot tyckte jag de var för svaga i smaken, nästa år ska jag testa att öka mängden nejlika något samt öka ingefäran ganska rejält.

Blev ett pepparkakshöghus samt ett hus som grabben fixade själv :)
 
Jag ska tillägga att det här är grundreceptet. När min mamma mäter upp kryddorna så tar hon rejält rågade matskedar. Där det står 1 msk kan man ta 1,5 msk, lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.