Står i färd att köpa alternativt bygga hus och är på gång att kontakta bankerna för en lånebild. (C.a 2-2,5 milj.)
Vore intressant att höra om det finns fler här som varit i kontakt med banker den senaste tiden.
Vilken botten- resp toppränta kan man förhandla fram? Hur stor del kan man få i bottenlån? Måste man lägga insats och hur mycket/lite? Går det att förhandla om andra saker? o.s.v. o.s.v.

Intresserad av all information.
 
Är du kund hos banken borde du få lägga 85% i bottenlånet. Kolla upp villkoren, bästa räntan är inte alltid lika med lägsta kostnad. Kollade själv upp Ikanobanken som har låga räntor men lånet blev billigare hos handelsbanken trots ganska stora ränteskillnader. Fick ha större del i bottenlånet , ränterabatt mm hos handelsbanken. Är dock inte färdigförhandlad ännu, ska till FSB på fredag och se vad de kan erbjuda. Glöm inte heller att kolla upp avbetalningstiden, vissa banker har max lånetider på topplånet, det har tex inte Handelsbanken.
 
Nordea kan lägga upp till 90% i botten med sista 15% på 30år. Ränte rabatt mm förhandlar man enklare om man har en komplett kalkyl och försöker uppträda som om man hade full koll på precis allt, funkade för oss.
Bolla bankerna mot varandra så det ryker.
Förhandla också om hur ni går tillväga med kreditivet så ni slipper knata till banken med fakturor, vår bank behöver inte se fakturan, bara att mejla vilken summa man behöver vid varje tillfälle och så pyntar dom ut detta, smidigt ! (hade dock inte gått om banken inte fått en komplett kalkyl).
Lycka till !
 
Har idag harit på FSB har inte fått klart ännu vilken ränta de kan erbjuda,däremot hade de inga uppläggningsavg och ingen kontraktsränta HB tar 1% = 15000 i vårt fall, det är mycket pengar.
 
Hmmm förstår inte varför alla pratar så mkt om just Byggkreditivräntan hit o dit, det är ju inte det som är det primära och avgörande .. iaf inte för mig, det är vad dom kan göra för mig vid slutvärderingen som är viktig.

Hur länge har ni tänkt och ha ert byggkreditiv igentligen ??

0,4% billigare hit o dit på nån bank kanske inte gör att det blir billigare när man sen skall binda räntan + att hur mycket mer gör 0,4% för er NETTO under byggtiden ? Kreditivräntar är avdragsgiltig

Tycker bara att många stirrar sig blint på byggkreditivet och dess ränta osv.

Som tillägg till er som då kanske jagar 0,xxx % på byggkreditiv osv så fick jag utan att överhuvudtaget köra något hårt spel följande :

HB = ingen kontraktsränta, byggkreditiv 5,4 % , 3000:- servavg (spärrförbindelser, + allt som har med bygget att göra). Slutvärdering ingår, 85% botten, 0,6% i rabatt på alla räntor vid bindningstillfället (även på rörlig)

SEB = Ingen kontraktsränta, byggkreditiv 5%, Servavg 3000:-, slutvärdering ingår, 85% botten, lägger sig på SBAB´s räntor vid bindningstillfället.

Tillägg är då att jag enbart har ringt och inte gjort någon som helst ansträngning att pressa dom.
 
Behöver man, som vi, ha byggkreditiv i 9 månader betyder räntan en hel del skulle jag vilja påstå, ska man då utöver den vanliga räntan ha en kontraktsränta , som inte är något annat än en kostnad för att få lånet så kan det röra sig om mycket pengar. Det är kanske skillnad om man bygger modulhus då behöver man väl inte ha kreditiv så lång tid att någon % hit eller dit spelar någon större roll.
 
Robbin .. du har ju inte fullt belåningvärde under 9 mån eller ??

Jag bygger som du .. alltså .. inte något modulhus.

Kontraktsränta skall det inte ens vara på tal om .. det skall vara 0.

Kolla istället vad dom kan erbjuda vid bindningstillfället, det är ju det du skall leva med i många år framöver ..
 
Det är just kontraksräntan jag retar mig på.
 
Har nu fått en boende kalkyl från FSB. Inga uppläggningsavgifter , ingen kontraktsränta 3.9% på byggkreditivet. Ca 0,5% ränterabatt när lånet ska läggas om.
 
Heheheh jadu .. med avdragsgiltigt menar jag ju självklart med 30% som det är med alla räntor, tog det kanske lite för givet .. sorry :)

SEB har jag fått grymma villkor med, ingen amortering alls + en jävulskt bra ränta :)
 
robbin skrev:
Har nu fått en boende kalkyl från FSB. Inga uppläggningsavgifter , ingen kontraktsränta 3.9% på byggkreditivet. Ca 0,5% ränterabatt när lånet ska läggas om.

Hej Robbin.

En fråga:
Du bygger lösvirkeshus, eller..??
(antar det eftersom du talar om 9 månader)

Om ja kommer en till fråga:
Vilka krav hade banken med tanke på lösvirkesbygget??
(Kalkyl, intyg från hantverkare, tidsplan, offerter m.m.)

Said
 
Nej bygger inte lösvirke.
9 månader är från att vi får tomten tills inflytt. Tomt och en del övriga avgifter till kommunen ska betalas 1/2 , grunden gjuts i april och stommen kommer i maj. Huset tar sedan ca 15 veckor att färdigställa med 4veckors semester mitt i för byggarna, under den tiden tickar våra räntekostnader. Vi behöver ju inte ha hela kreditivet utnyttjat i 9 månader men ändå...
 
robbin!
Hur många % av hela lånet kunde Handelsbanken kontra den du valde till slut ge i bottenlån?
 
Ska ta med mig FSB kalkyl och traska ner till handelsbanken nästa vecka för att se vad de kan erbjuda nu. Är ju trots allt kund där sedan ett antal år och tycker att de borde kunna komma med något bättre. Vi får väl se..
 
K
Vad får ni för räntor på bottenlån, 5år resp. rörligt? Spelar summan man lånar nån roll, spelar det nån roll var i landet man bor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.