Bästa planeringen i mors köks?

Ska ut med allt det gamla och sätta in nytt kök. Hur ska vi planera? Vattnet är svårt att flytta på några längre sträckor, likaså spisen tror jag. Men kyl/Frys är enklare. Hur skulle ni planerat köket utfrån dagens väggar och fönster?

Anledningen till att vi tror att vi behöver riva allt är att mor min rökt ordentligt i köket och vi vill få bort röklukten från stommar och allt.

Tips på bra köksleverantör och vitvaror?
 
  • 20160110_150109 (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker den är ultimat som den är, men om det finns en annan dörr till sovrummet så hade jag satt igen den och ersatt med skåp hyllor eller bänkyta.
 
  • Gilla
Matstj och 2 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Tycker den är ultimat som den är, men om det finns en annan dörr till sovrummet så hade jag satt igen den och ersatt med skåp hyllor eller bänkyta.
Instämmer!
Det gå nog inte att få det så mycket bättre utan att totalt ändra allt.

Men två punkter:
a) Varför står inte matbordet mitt för fönstret? Jag gillar symmetri, flytta bordet en halvmeter uppåt i bild.

b) Sätt kyl och frys närmast väggen så den lilla bänken kommer närmare det riktiga köket.
Alltså, från väggen: 1. Frys, 2. Kyl, 3. Bänk och överskåp.

Kanske ett vitrinskåp eller liknande hade piggat upp på väggen mot det "övre" (på bilden) sovrummet.
 
  • Gilla
Karriärmamman och 1 till
  • Laddar…
Gjorde också den iaktagelsen men matbordet är väl bara en illustration på mäklarskissen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Vad tycker ni om att flytta kyl/frys till motsatt sida, lägga till en längre bardisk, kanske med överskåp i vitrin? För att frigöra väggen mot det andra sovrummet, som då kan slås ut i framtiden?
 
Nja, varför skulle man vilja slå ut den väggen? Köket är redan dubbelt så stort som vår, att lägga till 12 kvadrat till känns som slöseri med utrymme som man förmodligen har mer nytta av till annat.
 
Men tänkte om man vill öppna upp till det rummet och sedan vidare till v-rummet som ligger där till höger om det sovrummet. Så får man en öppen planlösning i ett traditionellt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.