Jag har en helt oisolerad maskinhall där jah byggt ett isolerat utrymme så att det blir ett stort loft ovanpå. Problemet är att maskinhallen som är byggd i plåt blir väldigt varm när solen ligger på och då framförallt loftet. Funderar på att sätta en takhuv i nock för att ventilera ut den värsta värmen, men frågan är vilken placering som är bäst. Skjutportarna till vänster är rejält otäta så där kommer det in ordentllgt med luft. Bör jag sätta huven ända borta vid gaveln till höger eller är det risk att flödet inte blir bra?

Handritad skiss av byggnad med loft, dörr och indikation om sädurdrag på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus byggarbetsplats med ställningar, byggmaterial och verktyg, pågående konstruktionsarbete, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle placerat huven ovanför loftet.
Anledning:
Du har frisk luft in nere till vänster vid dörrarna, då kommer den "friska" luften vandra igenom HELA hallen och sen ut i huven ovanför loftet som är på andra sidan rummet.

Då kommer du känna att du får hela annan luft inne :)
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
Jag skulle placerat huven ovanför loftet.
Anledning:
Du har frisk luft in nere till vänster vid dörrarna, då kommer den "friska" luften vandra igenom HELA hallen och sen ut i huven ovanför loftet som är på andra sidan rummet.

Då kommer du känna att du får hela annan luft inne :)
Ja, min ansats också. Ska bara övertyga byggarna också :)
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ja, min ansats också. Ska bara övertyga byggarna också :)
Tycker plåtslagaren eller snickaren att huven skall va i mitten?
Va är deras ”anledning” till de ? :)
 
krillek krillek skrev:
Ja, min ansats också. Ska bara övertyga byggarna också :)
Byggare å plåtskador i all ära men luftväxling skall de inte dividera om. De tycker nog det e jobbigare att sätta den där du vill eller nått. Stå på dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.