Hej!

Funderar på att köpa ett gammalt hus men det är bara vanliga el element i alla rum och vedspis finns kvar i köket.

Om jag köper huset måste jag skaffa någon riktigt uppvärmning!
nybyggt garaget finns 10 m från huset (dock ej isolerat än).
huset har ingen källare eller pannrum. 2 våningar.

Vill veta för och nackdelar med dom olika uppvärmingsätten.

och om man inte räknar installations avgifterna ...
vilket alternativ blir billigast månadskostander ? (förutom ved eldning alltså)

jag funderade på vedpanna först eftersom jag har gratis ved på jobbet (snickeri)

men ja skulle även kunna tänka mej pröjsa lite om man slapp elda varje dag.
 
Tror inte du får ha en panna som du eldar i garaget, kolla med sotaren innan du funderar vidare.
 
Jag konvertera för snart 2 år sedan & jag valde bergvärme, på grund utav den låga driftskostnaden (när du monverterar så kan du optimera radiatorsystemet så att en färmepump blir extremt efektev!)

radiatorsystem behöver du oavsett värmekälla, så det räknar vi inte på.
sen är det inte många kronor det skiljer för dig oavsett vilken värmekälla du väljer.
kanhända att fjärvärme är billigast i instalation, men inte i drift. sen ligger både ved, pellats & bergvärme på strakst över 100 000:- då du måste ha allt, inget finns ju i ditt hus.
 
CarMan skrev:
Jag konvertera för snart 2 år sedan & jag valde bergvärme, på grund utav den låga driftskostnaden (när du monverterar så kan du optimera radiatorsystemet så att en färmepump blir extremt efektev!)

radiatorsystem behöver du oavsett värmekälla, så det räknar vi inte på.
sen är det inte många kronor det skiljer för dig oavsett vilken värmekälla du väljer.
kanhända att fjärvärme är billigast i instalation, men inte i drift. sen ligger både ved, pellats & bergvärme på strakst över 100 000:- då du måste ha allt, inget finns ju i ditt hus.

Jag kan inte få fjärrvärme här.. Bor på vischan ;D

fördelar och nackdelar med bergvärme/jordvärme då?

 
Mb_Star skrev:
[quote author=CarMan link=1139080348/0#2 date=1139098362]Jag konvertera för snart 2 år sedan & jag valde bergvärme, på grund utav den låga driftskostnaden (när du monverterar så kan du optimera radiatorsystemet så att en färmepump blir extremt efektev!)

radiatorsystem behöver du oavsett värmekälla, så det räknar vi inte på.
sen är det inte många kronor det skiljer för dig oavsett vilken värmekälla du väljer.
kanhända att fjärvärme är billigast i instalation, men inte i drift. sen ligger både ved, pellats & bergvärme på strakst över 100 000:- då du måste ha allt, inget finns ju i ditt hus.

Jag kan inte få fjärrvärme här.. Bor på vischan  ;D

fördelar och nackdelar med bergvärme/jordvärme då?

[/quote]

det är exakt samma sak. Jordvärmen är billigare att lägga, men kräver större åverkan på gräsmatan
 
Oavsett vad du tar så dimensionera radiatorsystemet för samma mått som om huset låg i norrland !
du vill att tempraturen vid DUT inte ska bli mer än 40-45 grader, det ger sjukt bra verkningsgrad på en värmepump, men kräver liten längre markslinga, då mer gratisenergi kommer att hämtas därifrån.
 
sen ligger både ved, pellats & bergvärme på strakst över 100 000:- då du måste ha allt, inget finns ju i ditt hus.
Vilken prislista tittar du i nu? Hittepålista eller?  ;D

Installation av bergvärme blir ju nästan dubbelt så dyrt som pelletsinstallation.
 
CarMan skrev:
Oavsett vad du tar så dimensionera radiatorsystemet för samma mått som om huset låg i norrland !
du vill att tempraturen vid DUT inte ska bli mer än 40-45 grader, det ger sjukt bra verkningsgrad på en värmepump, men kräver liten längre markslinga, då mer gratisenergi kommer att hämtas därifrån.

Vad menas med DUT?
Vid vilken retur temp slår en bergvärme pump av?

/Andreas
 
wertok skrev:
sen ligger både ved, pellats & bergvärme på strakst över 100 000:- då du måste ha allt, inget finns ju i ditt hus.
Vilken prislista tittar du i nu? Hittepålista eller?  ;D

Installation av bergvärme blir ju nästan dubbelt så dyrt som pelletsinstallation.

räkna upp vad som behövs så får du se att det kostar, han har inte en pryl i sitt hus, inte ens ett panrum!
 
Andreas_Hansson skrev:
[quote author=CarMan link=1139080348/0#5 date=1139132367]Oavsett vad du tar så dimensionera radiatorsystemet för samma mått som om huset låg i norrland !
du vill att tempraturen vid DUT inte ska bli mer än 40-45 grader, det ger sjukt bra verkningsgrad på en värmepump, men kräver liten längre markslinga, då mer gratisenergi kommer att hämtas därifrån.

Vad menas med DUT?
Vid vilken retur temp slår en bergvärme pump av?

/Andreas
[/quote]
DUT= dimensionerad utomhustem, eller nått sånt.
den temp som är den kallaste i ett noraml på på din ort.


en bergvärmepump slår aldrig av, den är inte beroende av utomhustempraturen.
det enda som kan få en bergvärmepump att slå av är om man har högtemp radiatorer 6 tvingar upp tempraturen så högt att returvattnet blir för varmt för värmepumpen, men deta gäller ju inte dig.
en annan sak är ju om man har för kort borrhål & får för kallt vatten därifrån, då stannar den av säkerhetsskäl.

beroende på hur stor pump du köper så klarar den sin utan tilskotsel olika länge (pumpen går helatiden , men den lilla extra energi som kan behövas aklla dagar hjälper en epletron till med)

ofta dimensioneras pumperna lite snålt för att hålla ner instalationskostnader & då får man köra mer på elpatron (vvs firmorna räknar ju så lågt dom kan = dom räknar på för klana grejor för att få fram den billigaste oferten & där med jobbet)
man kan nästan alltid ta en pumpstorlek större än i oferten & 20m extra borrhål, dett fördyrar det hela med ca 10 - 15 000:-

Jag har själv dimensionerat mon pump så den aldrig går på tillskotts el
+ att jag dimensionerat radiatorsystemet så att COP (verkningsgraden) blir mycket högre än normalt
normalt årscop är 3, jag ligger på över 4

(COP 3 är samma sak som att du ger värmepumpen 1kW & får ut 3 kW)
 
CarMan skrev:
räkna upp vad som behövs så får du se att det kostar, han har inte en pryl i sitt hus, inte ens ett panrum!
Det är också just det enda som skiljer, samtidigt måste han han nått utrymme till värmepumpen i vilket fall som så skillnaden i det fallet kan man ignorera. Det faktum att han inte har pannrum fördyrar bägge installationerna lika mycket eller hur?
 
Värmepumpen behöver ingen skorsten, så den hämtar tillbaka lite där.
Frågan är väl närmast om det går för sig att sätta värmepumpen i något utrymme i huset. Annars måste värmen skickas från garaget under alla förhållanden.

Jag bytte nyligen från oljepanna till vedpanna (alltså ut med oljetank, in med acktankar, ny expansion och panna samt lite reparerande av läckande rör i källaren, när vi ändå var igång). Kostade 113000:-.
Borrning brukar väl kosta 150000 - 200000:-, har jag läst här?
 
apersson850 skrev:
Värmepumpen behöver ingen skorsten, så den hämtar tillbaka lite där.
Frågan är väl närmast om det går för sig att sätta värmepumpen i något utrymme i huset. Annars måste värmen skickas från garaget under alla förhållanden.

Jag bytte nyligen från oljepanna till vedpanna (alltså ut med oljetank, in med acktankar, ny expansion och panna samt lite reparerande av läckande rör i källaren, när vi ändå var igång). Kostade 113000:-.
Borrning brukar väl kosta 150000 - 200000:-, har jag läst här?

Ja du har mer riktiga siffror.
utäver dom dryga 100 000:- som du lagt ut så behöver han ett panrum som är godtjänft fär att ha ved elle pellets panna i, han behöver en skorsten & han måste ha plats för pellats med tillhörande skruv / eller plats för ved & dom maskiner som går åt för vedhantering.
Har han tänkt at andvända garaget så måste en kulvert krävas ner

värmepumpen ställer han där hans el vvb står idag !
Jag gissar på att värmepumpen ialla fallinte blir dyrare i instalation är ved/pelets anläggningarna !
kola runt lite på forumet, finns många trdar som bevisar detta !
 
jo jag är lite sugen på jordvärme eller bergvärme...

har lite svårt för att förstå skillnaderna bara. bergvärme är ett djupt hål
jordvärme är inte så djupt men vädigt långt.....

men kostnaderna ungefär lika? och dom ger samma värme om man säger så ?
 
Mb_Star skrev:
jo jag är lite sugen på jordvärme eller bergvärme...

har lite svårt för att förstå skillnaderna bara. bergvärme är ett djupt hål
jordvärme är inte så djupt men vädigt långt.....

men kostnaderna ungefär lika?  och dom ger samma värme om man säger så ?

det är somsagt samma, man man lägger kolektorslangen olika.
säg att du behöver 400m kolektorslagn, då kan du lägga den i ett 200m djupt hål borrat i ett berg (200m ner+ 200m upp) kostar ca 250 -300:-/m
eller så lägger du sen ringlande framotilbaka på tomten på en meters djup & men 1 - 1,5 meters mellanrum, kostar ca: 35 - 50 :-/m

nu är energi inehållet lite högre i berget så du kanske bahövar 170m i berg & 450 i mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.