Efter några ommålningar så börjar man tröttna på den ständiga påväxten i detta fuktiga o kalla land.
Har kört några gånger med målartvätt för att försöka få bort både svart och genomskinlig (klibbig) påväxt på vår vitmålade veranda.
Men funkar dåligt, skiten sitter kvar i så hög grad att ommålning snart verkar vara enda alternativet.
Synd, för det är inget fel på färgens vidhäftning, putsar man upp en dm2 så kan man få den att se nymålad ut.

Hur gör ni andra, vad är bäst metod att få bort dagens svåra mögelpåväxt?
Finns det något lättanvänt tvättmedel eller lösningsmedel som dessutom förebygger ny påväxt iaf något år?
Vill ju inte jobba med typ lut under-upp men den mesiga målartvätten är ju bara slöseri med tid..

Vill poängtera att det inte handlar om något läckande tak eller så, ovanpå ligger bandtäckning o papp under det.
 
Vad har du målat med och hur är ventilationen?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad har du målat med och hur är ventilationen?
Vanlig utefärg, alkyd tror jag. Utmärkt ventilation, det är en veranda utan väggar.
 
Grönfri ör en produkt som tar bort påväxt och som lämnar ett visst skydd efter sig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alkaiskt tvättmedel, jag använde OKs miljöafettning som är ett sånt medel, och mycket bättre är den harmlösa målartvätten.
Sen högtryck. Tvättade min altan flera gånger, och även hela huset en gång.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.