Har köpt ett gammalt hus med tegelstomme och putsad fasad som jag renoverar och ska skriva lite mer om här på forumet. Men just nu inne i lite panikåtgärder - bl.a. ett läckande tak på terrassen. Efter att ha hört mig för till flera takfirmor visar det sig att jag såklart är sent ute inför vintern.

Hur hade ni gjort för att åtgärda taket?

Totalt ca 15 kvm.
Betongbjälklag.
Det ligger en plåt som en ram runt bjälklaget och någon form av gammalt tätskikt verkar vara anslutet till den.

En takläggare nämnde att jag borde bygga upp ett fall med flytspackel för utomhusbruk och sedan lägga en papp som tätskikt. Men inget närmare än så.

Önskvärt vore ju om det fanns en metod hos någon tätskiktstillverkare som jag kunde följa till punkt och pricka med bra dokumentation över arbetet så att jag kan sova gott om nätterna framåt.

Tanken är att sätta en enkel trätrall på taket när det är klart och någon form av fabriksproducerat smidesräcke av enklare modell.
 
  • En sliten takkant med skadade tegelpannor och växtlighet. Behöver underhåll eller renovering. Nedanför, stora fönster på vit byggnad.
  • Förfallna röda kakelplattor på ett tak, skräp, mossa och skador vid takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det finns hyffsade förklaringar men dom är inte direkt anpassade för renovationer så det är inte säkert det kommer stämma så bra för dig. Dom är inte heller gjorda för amatörer så några steg för steg instruktioner tror jag inte finns.

Första bekymret du måste lösa är hur du ska lyckas få tätt mot dörrarna då dom i princip står på taket, hur har du tänkt med trallen där egentligen?
 
Tack för bra inspel.

Tänker du på några specifika förklaringar? Får jag ett halmstrå att rycka i kan jag leta vidare.

Dörrarna är samma mått som de dörrar som byttes ut. Tanken var nog inte bättre än att om det fungerat sedan 70-talet ska jag inte ändra. Vilket såklart är vanskligt. När jag tar bort sanden och gamla kakan med spackel (oklart vad det är) tror jag att jag kommer ha ca 12 cm till underkant dörrarna. Tror du att det kan räcka? Spacklat fall, tätskiktsduk och sedan trall med ordentligt mellanrum för avrinning mellan trallen.
 
Rickard.
Jag tänker på riktlinjer fränst från papptillverkare men även www.tätskiktsgarantier.se

Det sättet du vill bygga på är egentligen inget märkvärdigt utan det läggs till 99% som ett helt vanligt tak och sedan läggs trallen lös ovanpå. Själva spacklingen får du själv från instruktionen från tillverkaren av sånt men laddar du ner riktlinjer från tätskiktsgarantier så hittar du detaljbilder på egentligen allt relevant för ditt tak och såklart mycket mer.

12cm går nog att lösa, i värsta fall kan man montera lös karmen för att få in tätskiktet under den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.