Hej.

Skall snart köpa lite målarfärg till fasaden på vår snart färdigbyggda friggebod. Har hört mycket bra saker om Demidekk, men det finns ju en massa andra tillverkare. Demidekk kostar ju skjortan och hela kragen oxå...

Vilken är er andras uppfattning på den bästa färgen (tillverkare/typ) för vanlig träpanel?
 
Finns ingen färg som slår äkta falufärg finns många fina kulörer till ett bra pris!
Opaler
 
Opaler: Varför tycker du att äkta falufärg är bäst? Beror det bara på kulören (som är väldigt fin) eller finns det fler argument varför man ska välja en slamfärg?

Ni som har slamfärg vad har Ni för erfarenheter av denna typ av fräg?

/NiJa
 
Den är så lätt att arbeta med, täcker bra, bara tvätta händerna med vatten när du arbetar och när man behöver måla om bara borsta av och måla en gång så blir det som nytt, jag tycker mycket om både den röda, svarta och gula kulören, har själv målat hus med andra vanliga färger också, skulle aldrig köpa någon annan färg!
Opaler
 
Tycker man att det är kul att måla vart tredje år så är väl Falu Rödfärg ett bra och billigt val :)

Vi har målat med Demidekk, den är väldigt lättarbetad, vattenbaserad, dyr och täcker bra... Hur länge den håller vet jag inte ännu, men tillverkaren pratade om 18 år har jag för mig.
 
Har tidigare själv målat med DEMIDEKK och fick efter 5 år byta alla planken på huset eftersom de ruttnade upp! men uthuset som var målat med falufärg där var planken lika fina efter 30 år och jag har kankse målat om det tre gånger!!
Opaler
 
opaler skrev:
Har tidigare själv målat med DEMIDEKK och fick efter 5 år byta alla planken på huset eftersom de ruttnade upp! men uthuset som var målat med falufärg där var planken lika fina efter 30 år och jag har kankse målat om det tre gånger!!
Opaler
Folkams färgtester ger kanske en mer nyanserad bild av verkligheten. Det är självklart så att falufärg inte är det enda alternativet som fungerar.

Mitt hus har jag målat med Alcros stugfärg och det verkar ha fungerat bra. De första bitarna målade jag för cirka 5 år sedan (söder och norr) och jag ser inga spår av mögel eller avmattning. Alcro gör ju sedan något år tillbaka reklam för sin ersättare till stugförgen, Bestå. Den ska hålla längre och är därför lite dyrare. Folksams färgtest visade att bestå var aningen mer mögelrestistent än Stugfärgen. Bestå fick också ett överlag väldigt bra betyg i testet.

Det finns inga enkla sanningar när det gäller fasadfärger - en färg som funkar på mitt hus behöver inte vara rätt för dig.
 
Hur ofta har du målat om Opaler?

Har du settt mögel på fasaden vid något tillfälle? Vad gjorde du då i så fall?

/NiJa
 
opaler skrev:
Har tidigare själv målat med DEMIDEKK och fick efter 5 år byta alla planken på huset eftersom de ruttnade upp! men uthuset som var målat med falufärg där var planken lika fina efter 30 år och jag har kankse målat om det tre gånger!!
Opaler
Man får ju vara medveten om att Demidekk är en plastfärg som kräver att panelen kan andas åt andra sidan om man målar dem, vet man med sig att panelen ej har någon eller bristfällig luftspalt så skulle jag inte heller använda Demidekk.
 
Vi har målat med slamfärg från Gysinge byggnadsvård och den är kanonbra man kan blandatill den nyans man vill ha själv. Det har vi gjort och det blev över förväntan. Färgen ska enligt tillverkaren målas i ett lager första gången och sen målas en gång till efter 3 till 5 år och sen ska den hålla mellan 10 till 15 år.

Men sen det där med tiden är ju lite si och så. Vem vill ha ett hus som är jätte skitigt efter 10 år.
Min granne har ljus demmideck och den är 11år och den ser förfälig ut massor med skit och alger det vita är mer grönt och brunt.
Det är faktist jobbigare att tvätta hans fasad än att måla om våran med ny färg efter att man borstat av väggarna.
Alg och mögelmedlet är nästan lika dyrt som all färg till vårat hus.

Så som du förstår så kan jag rekommendera slamfärg.
Men lyssna gärna på fler och välj det ni tycker är snyggast och vilket underhåll ni tycker verkar lättast.

Ps kan tillägga att vi bor ca 250m från en trafikerad väg så det är lite extra skit i luften hos oss Ds

Häls Niclas
 
niclasella: Hur länge har du/ni haft Eran färg? När målade Ni senast alltså...

/NiJa
 
Vi har bara haft den i ett år. Men vi målade färgprover på två panelplankor som nu har legat helt vågrätt på några lecablock i tre år.
Den sitter bra fortfarande fast det har regnat och att vi har haft dropp från taket på den hela tiden.
Den har tunnats ut en aning där det har droppat på den men inte mycket.
Min egen test inget vetenskpligt men i all enkelhet.
Så på en fasad bör den hålla mycket bättre så tiderna verkar stämma som de säger.

Vi har ett par grannar här som har målat med samma färg från gysinge och de har haft den i 6år nu och har bara ett lager den ser bra ut den med. De funderar på om de ska lägga till ett lager om ca 2år.
De ställen som det märks lite slitage på färgen är i dörrsmyg ocl lister runt dörren.
Men det är lätta att måla på så blir det som nytt igen.
Det är där man tar med händerna ganska ofta.
Häls Niclas
 
Jag blir mer och mer lockad av slamfärg...

Framförallt eftersom den är så fin men nu är Ni många som har positiva erfaranheter...

Jag gissar att Ni använder "vanlig" färg till husknutarna och andra detaljer? Rätt eller fel?

Vi ska ha ett rött hus med vita knutar nämligen.

Är det ingen som har något negativt att säga? Och ni som har slamfärg har Ni ingen tendens ens till mögel?

/NiJa
 
Har målat huset med Teknos Nordica Eko, glans 80.

Svinsnyggt :), den höga glansen gör att det ser nymålat och extremt fräscht ut.
 
Hej!
Där jag inte pga kulör inte kan måla med slamfärg använder jag Ottossons linolja och nej jag har aldrig hittat mögel på fasaden, använder aldrig plastfärger, målar jag inne är det också linolja eller Wibos emulsionsfärg som täcker bra och är lätt att arbetat med.
Bibbi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.