Jag håller på att fixa till mitt kök och har dragit ner allt kakel. Mycket av gipset följde givetvis med och nu undrar jag vilken som är den bästa lösningen. Jag ska bara ha en vit vägg med en liten kant från bänkskivan som går upp på väggen. Kan jag sätta renoveringsgips över hela? Borde jag dra ner de gamla gipsskivorna och sätta nya? Behöver man bredspackla allt sen, eller räcker det att man spacklar skarvar och målar? Bäst att sätta en tapet över?
Slitet väggavsnitt med flagande färg, synliga murstenslager och spillror på golvet. Renoverings- eller rivningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av rum med trasigt beige kakel och exponerat grått murbruk, delar av väggen rivna, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med avskalad gips och exponerad isolering under renovering eller efter skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du kan inte sätta renoveringsgips på en sån ojämn yta. Det som går snabbast är att riva ner befintliga gipsskivor och sätta upp nya. Du bör också tänka på vad det är bakom gipset så att det går att hänga överskåp utan problem på väggen.
 
Det är för mycket skador i den gipsen, så det är bara att byta.
 
Misstänkte att det inte gick att fuska ;) dock ska jag inte byta stommarna, så skåpen sitter kvar. Gissar att det går att bara sätta nytt gips runt skåpen?
 
Du har troligen bara stående reglar med 600c/c samt kortlingar där skåpen är fastsatta.
Då har du inget att skruva fast gipsskivorna längs de vågräta kanterna. Skivorna riskerar att svikta mellan reglarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har troligen bara stående reglar med 600c/c samt kortlingar där skåpen är fastsatta.
Då har du inget att skruva fast gipsskivorna längs de vågräta kanterna. Skivorna riskerar att svikta mellan reglarna.
Hmm… svårt att veta innan jag dragit ner. Är det ett alternativ att sätta extra pinnar mellan reglarna uppe i kanten vid skåpen kanske?
 
M Malin84 skrev:
Hmm… svårt att veta innan jag dragit ner. Är det ett alternativ att sätta extra pinnar mellan reglarna uppe i kanten vid skåpen kanske?
Ja. Riv ner gipsen och kortla (sätta pinnar) mellan de stående reglarna så att du har något att fästa gipset i både horisontellt och vertikalt.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.