Har bara en kort fråga som jag vet att de flesta av er bemästrar med er gedigna erfarenhet

Hur hade ni gjort i detta läget?

Jag kommer under helgen byta ut gamla gjutjärnsrör men just här kommer det bli en skarv 110mm -> PVC 110mm, precis som många andra i tråden tidigare.

Vad är bäst praxis i just detta läget?

Går det med en standardmuff? Vilket jag kanske inte tror på då gjutjärnsröret inte är helt slät eller borde man kanske gå på ex en purus gummikoppling likt bilden nedan?

Jag kanske är på fel spår men vägled mig gärna :D



https://www.dahl.se/produkt/gummikoppling-plug-in-100-120-100-105-mm-svart-purus-3106989.

Vertikal rörledning med avskalad färg och tecken på slitage i ett inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart gummikoppling med spännband, märkt "PURUS", används för VVS-anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är arbetet utfört och det blev till slut en övergångskoppling Flexibel Fernco 98-114 mm som blev den bästa lösningen för mig.

Det som tog allra längst tid för mig i detta jobb var att få loss det vertikala röret, slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade muffen längsgående (hade tyvärr inget bra blad till tigersågen som bet på röret).

Eftersom man inte är VVS:are så får man ju testa sig fram och rådfråga här i gruppen, men i detta fall gick jag bet då jag inte fick någon respons.

I mitt fall var det nedslagen någon typ av kil uppifrån ner i muffen som gjorde att rören kilades fast, därav mitt problem att få loss det. Måste säga att det var väldigt ordentligt utfört.

Om någon ser detta inlägget och vet hur man brukar få loss denna typ av kil så svara gärna så får vi alla lära oss hur man kanske borde gå tillväga.



Flexibel Fernco övergångskoppling för rör 98-114 mm, av svart material med två metallklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik.dalera och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.