I vårt pågående utbygge har jag lagt 22mm golvspån på cc30 med krysskolvning under det kommande våtutrymmet (kakel/klinker) och 22mm golvspån på cc60 med krysskolvning under det kommande massiva trägolvet.

Min fundering är:
Vilken är den bästa/mest ekonomiska lösningen för en golvvärmekonstruktion?
Är det värmeplåtarna med cellplast under, bara köpa värmeplåtarna och använda cellplasten jag fick över vid det förra renoverinsjobbet, ny, fräst 22mm golvspån eller att helt sonika ta fram fräsen och fräsa spår i det befintliga 22mm golvspånet för att sedan applicera värmeplåtarna och golvvärmeslangen?
Kommer den sista lösningen i så fall att vara tillräckligt hållfast??? :confused:
Tack på förhand // Mixar´n
 
Redigerat:
Inte en enda på hela forumet som har en endaste liten aning???
Skulle verkligen vilja ha lite råd i denna fråga.
// Mixar´n
 
Fick ett förslag av ett proffs att på cc30 och 22mm golvspån klamra 12mm golvvärmeslang och på det lägga 15mm fiberarmeratspackel över slangarna och spånet, vet inte vilket spackel det var. Låter dock smutt eftersom man får värmekällan mycket närmare golvet och slipper både plåtar och skruvlimma gips. Ett tips kan vara att fundera på att lägga in elgolvvärme samtidigt för att kunna hålla lite komfortvärme i golvet under sommaren.

På trägolvet fick vi rådet att inte installera golvvärme alls för att det torkar och knarrar men det kanske beror på vilket trägolv man lägger
 
Kommer den sista lösningen i så fall att vara tillräckligt hållfast???
Ja eftersom du lägger ett massivt trägolv, då klarar du dig utan spån eller hur?
Golvvärme under trägolv kan bli problem ibland.
 
Tack för svaren så här långt !!!

Tar tacksamt emot fler synpunkter & tips från er som jobbar med - eller har installerat golvvärme tidigare.Man får ju trots allt göra som alltid, ta in alla tips & erfarenheter, samt kunnande från andra, för att sedan hita den bästa lösningen för en själv. :)
 
Nu är jag långt ifrån någon expert och har inte ens börjat med vårt badrum ännu, men vi har väl ungefär samma golvkonstruktion och jag tänker, precis som ”Lymmeln” ovanför föreslår, sätta 12mm rör i rörhållarskena direkt på vanlig golvspån och gjuta in i flytspacklet och sen fuktspärr och klinker. Alltså inga spårade skivor eller plåtar. Vill minnas att man inte tjänar något varken i pris eller bygghöjd på att ha spårade skivor.
Flytspacklet har jag för mig bör vara min 30mm plus fall för böjstyvheten och det ska ligga minst 15mm inkl klinker och fix över rören för värmespridningen.
I badrumsforumet står en del om det här.
 
Tacketack!!!
Precis den sortens svar jag vill ha!
 
Jag tänkte hoppa över rörhållarskenan oxå och bara använda rostfria elkabel klammer för att få minska möjliga bygghöjd.
 
Flytspacklet har jag för mig bör vara min 30mm plus fall för böjstyvheten
Detta beror lite på vilket spackel man använder, en del är fiberarmerade och då kan man bygga lägre. Armera även golvet med putsnät eller liknande för att öka hållfasthet och böjstyvhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.