Jag ska såga bort vårt trista undergolv och lägga ett snyggt klinkergolv i vår lilla hall, ca 6 kvm. Vi har bergvärme och det är naturligt att gjuta in rör och sätta en pump. Men hur ska jag få till en snygg lösning i hallen? Shunt och pump kan inte gömmas undan och jag kommer inte åt befintliga rör på annan plats. Dessutom vill jag ha kvar elementet för att torka vantar, skor osv. Nån som har en smart idé? Bättre med elvärme? /Henrik
 
  • Vit radiator på en vägg ovanför ett trägolv i en hörna av ett rum, med rörledningar kopplade till golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga bort golvet först under elementet och se vad som finns under och ta ställning till det då
 
Jag vet vad som finns under. Det var jag som drog fram rören. Hur hjälper det mig nu menar du?
 
OK kanske det går att koppla slangen på rören ovan golvet och ha en ternostatkropp i ett rör i golvet med termodonet sittande strax under elementet, En kapilärtermostat , tror att du kan få flöde genom GV där du verkar ha 2-rörsystem i huset. ,Hur påkopplingen i sak ska göras lite svårt så här på avstånd, men en röris kan nog säga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.